Witaminki, witaminki
Dodany przez admin dnia 28.04.2013
Uczniowie klas trzecich uczestniczyli w dniach 22 - 26 kwietnia 2013r. w międzyklasowym projekcie edukacyjnym "Wiem, co jem" przygotowanym przez nauczycielki: Lidię Pozorską, Marię Brańkę, Wioletę Kamińską, Urszulę Srokę, Ewę Rutkowską.
Projekt z zakresu edukacji zdrowotnej zakładał przybliżenie dzieciom informacji o produktach spożywczych, które są niezbędne do prawidłowego rozwoju organizmu. Realizacja zadań zawartych w projekcie "Wiem, co jem" miała na celu profilaktykę, czyli utrwalanie prawidłowych wzorców zdrowego stylu życia i żywienia. Umożliwiono dzieciom zapoznanie się z rolą witamin w organizmie człowieka.
Pełna Treść

Witaminki, witaminki...

Uczniowie klas trzecich uczestniczyli w dniach 22 - 26 kwietnia 2013r. w międzyklasowym projekcie edukacyjnym "Wiem, co jem" przygotowanym przez nauczycielki: Lidię Pozorską, Marię Brańkę, Wioletę Kamińską, Urszulę Srokę, Ewę Rutkowską.
Projekt z zakresu edukacji zdrowotnej zakładał przybliżenie dzieciom informacji o produktach spożywczych, które są niezbędne do prawidłowego rozwoju organizmu. Realizacja zadań zawartych w projekcie "Wiem, co jem" miała na celu profilaktykę, czyli utrwalanie prawidłowych wzorców zdrowego stylu życia i żywienia. Umożliwiono dzieciom zapoznanie się z rolą witamin w organizmie człowieka. Podczas zajęć przekazano uczniom podstawową wiedzę o witaminach wskazując, że witaminy to szereg różnych związków, które:
- są składnikami niezbędnymi w żywieniu człowieka;
- nie mogą być wytwarzane przez organizm i muszą być dostarczane z pożywieniem lub w razie potrzeby w postaci preparatów farmaceutycznych;
- nie są źródłem energii, ani materiałem budulcowym.
Sensacyjną ciekawostką dla uczniów okazała się informacja, że pierwsza odkryta przez naukowców witamina (B1) została wydzielona przez polskiego biochemika Kazimierza Funka w 1912 roku. To on wprowadził nazwę "witamina", która oznacza "życie". Pochodzi od łacińskiego słowa vita. Odkrycie K. Funka zapoczątkowało kolejne badania naukowców.
Podczas podsumowania zrealizowanych zadań w ramach projektu "Wiem, co jem" klasy trzecie zaprezentowały wykonywane w grupach zadaniowych "Piramidy Zdrowego Żywienia". Trzecioklasiści doskonale wiedzieli, że:
1. podstawę piramidy tworzą produkty zbożowe: pieczywo, makarony, kasze, ryż, płatki zbożowe - zaleca się, by te produkty były spożywane podczas każdego głównego posiłku;
2. warzywa to bogate źródło witamin - każdego dnia powinniśmy kilkakrotnie sięgać po marchewkę, kapustę, ziemniaki czy paprykę;
3. owoce należy jeść 2-3 razy dziennie;
4. produkty mleczne (jogurty, kefiry, sery) stanowią główne źródło wapnia - zaleca się, by spożywać je 2 razy dziennie;
5. mięso i ryby to główne źródło białka - dziennie wystarczy 1-2 porcje chudego mięsa (rośliny strączkowe zawierają podobną ilość białka), 2-3 razy w tygodniu powinno się jeść ryby;
6. słodycze i tłuszcze - powinny znaleźć się w naszych jadłospisach na samym końcu.

Każda przedstawiona przez uczniów piramida była dowodem na to, że dzieci są świadome na czym polega zdrowe odżywianie. Amatorom słodyczy było trochę smutno, gdy okazało się jak niestabilna jest "odwrócona" piramida - z żalem przyjęli informację, że batoniki, ciasta, ciasteczka, lody i cukierki powinny być w jadłospisie niekoniecznie na co dzień.
Spotkanie uczniów klas trzecich w dniu 26 kwietnia 2013 r. umożliwiło również podsumowanie działań ekologicznych związanych z obchodami Dnia Ziemi. Pani wicedyrektor Ewa Polakiewicz podziękowała dzieciom za udział w zbiórce makulatury i plastikowych nakrętek oraz wręczyła dyplomy za udział w projekcie "Wiem, co jem". Następnie zespół kółka teatralnego z klasy III B pod opieką pani Marii Brańka przedstawił scenkę "Żyj z przyrodą w zgodzie", która przybliżyła dzieciom problem ginących środowisk. Mali aktorzy zaprezentowali "środowisko" jako dom różnorodnych roślin i zwierząt. Niszcząc środowiska nie tylko wyrządzamy krzywdę roślinom i zwierzętom, z którymi zamieszkujemy Ziemię, lecz także pozbawiamy się wielu cennych zasobów, które im zawdzięczamy. Wszyscy musimy zadbać, aby przetrwały nasze lasy, jeziora, rzeki, łąki oraz ich mieszkańcy.
Opracowanie: Lidia Pozorska