Jak rozwijam zainteresowania na lekcjach j. niemieckiego
Dodany przez admin dnia 03.05.2006
JAK ROZWIJAM ZAINTERESOWANIA UCZNIÓW NA LEKCJACH JĘZYKA NIEMIECKIEGO
OPRACOWANIE I WDROŻENIE INNOWACJI PROGRAMOWEJ
PT.: "EUROPO, WITAM CIĘ!"
W KLASIE V A
Umiejętność posługiwania się językiem niemieckim jest bardzo istotna w funkcjonowaniu człowieka we współczesnym świecie, dlatego na wszystkie sposoby staram się rozwinąć zainteresowania uczniów językiem niemieckim. Większość uczniów zdaje sobie z tego sprawę i ma świadomość, że tak jest w rzeczywistości. Faktem jest też, że na pewno warto znać przede wszystkim język angielski, którym posługują się ludzie na całym świecie. Ale niepodważalne jest też to, że językiem niemieckim posługują się nasi sąsiedzi zza zachodniej granicy, od których dzieli nas niewielka odległość. Wiele osób wyjeżdża do Niemiec, do rodziny, do pracy czy w celach turystycznych, dlatego warto posiąść umiejętność posługiwania się językiem naszych sąsiadów. Ja chciałam zainteresować uczniów nauką języka niemieckiego poprzez wprowadzenie innowacji programowej.
W roku szkolnym 2005/2006 wdrażałam innowację pt.: "Europo, witam Cię!" w wymiarze 10 godzin i skierowaną do uczniów klasy V a, którzy rozpoczęli naukę języka niemieckiego już w klasie II.
Na początku określiłam sobie ogólne cele innowacji:
- przybliżenie uczniom realiów w krajach niemieckojęzycznych,
- kształtowanie poszanowania dla tradycji, kultury i obyczajów tych krajów,
- rozwój osobowości ucznia,
- umożliwienie dziecku orientacji w świecie.
Wyznaczyłam sobie również cele szczegółowe:
- zapoznanie się z położeniem geograficznym oraz poznanie krajobrazu Niemiec, Austrii i Szwajcarii,
- poznanie spędzania czasu wolnego dzieci niemieckich,
- uwrażliwienie na muzykę klasyczną skomponowaną przez kompozytorów z obszaru krajów niemieckojęzycznych,
- poznawanie kultury poprzez czytanie prostych artykułów prasowych,
- przybliżenie sylwetek braci Grimm oraz ich bajek,
- zapoznanie ze świętami obchodzonymi w Niemczech,
- poznanie sylwetek sławnych ludzi,
- zapoznanie się z dyscyplinami sportowymi i ich przedstawicielami.
Realizując ten program miałam zamiar uświadomić uczniom, że są oni częścią Zjednoczonej Europy, wzbudzić w nich chęć do poznawania realiów krajów niemieckojęzycznych, wzbogacić zasób słownictwa oraz rozbudzić motywację do nauki języka.
Realizacja innowacji przewidziana była na jeden rok szkolny 2005/2006. Do jej realizacji przewidziałam następujące treści kształcenia i wychowania:
- Realia krajów niemieckojęzycznych.
- Aktywne i bierne spędzanie czasu wolnego przez młodzież polską i niemiecką.
- Tradycja, kultura i obyczaje w krajach niemieckojęzycznych.
- Muzyka klasyczna skomponowana przez słynnych kompozytorów niemieckojęzycznych.
- Świętowanie w Polsce i w Niemczech.
- Baśnie Braci Grimm.
- Sylwetki sławnych Niemców, Austriaków, Szwajcarów, które na stałe zapisały się w historii Europy i świata.
- Sport w Polsce i w Niemczech.
Na zajęciach stosowałam wszystkie formy pracy z uczniami, czyli pracę z całą klasą, w grupach, w parach oraz indywidualną. W czasie lekcji stosowałam metody aktywizujące proces uczenia się i nauczania: asocjogramy, pokaz, wywiad, collage, inscenizacje, rozmowę oraz projekt. Oprócz podręcznika i zeszytu ćwiczeń wykorzystywałam następujące środki dydaktyczne: kasety magnetofonowe z nagraniami, plansze, plakaty, ilustracje, mapy, czasopisma niemieckojęzyczne.
W ramach innowacji uczniowie:
- czytali wywiad z niemieckimi uczniami nt. spędzania czasu wolnego,
- wykonywali plakat, który prezentował ich ulubione zajęcia latem lub zimą,
- układali z puzzli mapę Niemiec i zaznaczali na niej duże miasta, stolicę, łańcuchy górskie, rzeki, krainy geograficzne, morza itd.,
- czytali bajkę Braci Grimm o Jasiu i Małgosi w języku niemieckim,
- poznali święta, które obchodzą Niemcy i określali ich datę,
- poznali sylwetki słynnych Niemców oraz określali dziedzinę, w której się wsławili, pracowali z encyklopedią,
- czytali artykuł z niemieckiej gazety o dyscyplinie sportowej zorbing,
- słuchali i określali różne rodzaje muzyki oraz utwory słynnych kompozytorów niemieckojęzycznych.
Głównym efektem podjętego działania było wzbudzenie zainteresowania uczniów językiem niemieckim. Rozszerzenie materiału o dodatkowe i ciekawe elementy skłoniło ich również do podjęcia licznego udziału w kole języka niemieckiego, które organizowałam równolegle. Uczniowie chętnie uczestniczyli w lekcjach związanych z innowacją, ponieważ poszerzały one ich horyzonty i dawały im dodatkową wiedzę. Poza tym były ciekawe i trafiały w zainteresowania uczniów. Były im bliskie ze względu na podejmowane tematy, ubogaciły ich słownictwo i wiedzę nt. realiów w krajach niemieckojęzycznych. Odnoszę wrażenie, że uczniowie właśnie tej klasy, w której realizowałam innowację, są bardziej uświadomieni, że są obywatelami Europy i świata, w którym jest potrzeba znajomości języka obcego, by porozumiewać się z obywatelami innych krajów. Taką możliwość daje również język niemiecki.
Opracowała
Dominika Oksentowicz
nauczycielka Szkoły Podstawowej nr 1 w Czersku