Jak rozwijam zainteresowania na lekcjach j. niemieckiego
Dodany przez admin dnia 03.05.2006

JAK ROZWIJAM ZAINTERESOWANIA UCZNIÓW NA LEKCJACH JĘZYKA NIEMIECKIEGO

OPRACOWANIE I WDROŻENIE INNOWACJI PROGRAMOWEJ PT.: "EUROPO, WITAM CIĘ!" W KLASIE V A

Umiejętność posługiwania się językiem niemieckim jest bardzo istotna w funkcjonowaniu człowieka we współczesnym świecie, dlatego na wszystkie sposoby staram się rozwinąć zainteresowania uczniów językiem niemieckim. Większość uczniów zdaje sobie z tego sprawę i ma świadomość, że tak jest w rzeczywistości. Faktem jest też, że na pewno warto znać przede wszystkim język angielski, którym posługują się ludzie na całym świecie. Ale niepodważalne jest też to, że językiem niemieckim posługują się nasi sąsiedzi zza zachodniej granicy, od których dzieli nas niewielka odległość. Wiele osób wyjeżdża do Niemiec, do rodziny, do pracy czy w celach turystycznych, dlatego warto posiąść umiejętność posługiwania się językiem naszych sąsiadów. Ja chciałam zainteresować uczniów nauką języka niemieckiego poprzez wprowadzenie innowacji programowej.
W roku szkolnym 2005/2006 wdrażałam innowację pt.: "Europo, witam Cię!" w wymiarze 10 godzin i skierowaną do uczniów klasy V a, którzy rozpoczęli naukę języka niemieckiego już w klasie II.
Realizując ten program miałam zamiar uświadomić uczniom, że są oni częścią Zjednoczonej Europy, wzbudzić w nich chęć do poznawania realiów krajów niemieckojęzycznych, wzbogacić zasób słownictwa oraz rozbudzić motywację do nauki języka. Na zajęciach stosowałam wszystkie formy pracy z uczniami, czyli pracę z całą klasą, w grupach, w parach oraz indywidualną. W czasie lekcji stosowałam metody aktywizujące proces uczenia się i nauczania: asocjogramy, pokaz, wywiad, collage, inscenizacje, rozmowę oraz projekt. Oprócz podręcznika i zeszytu ćwiczeń wykorzystywałam następujące środki dydaktyczne: kasety magnetofonowe z nagraniami, plansze, plakaty, ilustracje, mapy, czasopisma niemieckojęzyczne.
Głównym efektem podjętego działania było wzbudzenie zainteresowania uczniów językiem niemieckim. Rozszerzenie materiału o dodatkowe i ciekawe elementy skłoniło ich również do podjęcia licznego udziału w kole języka niemieckiego, które organizowałam równolegle. Uczniowie chętnie uczestniczyli w lekcjach związanych z innowacją, ponieważ poszerzały one ich horyzonty i dawały im dodatkową wiedzę. Poza tym były ciekawe i trafiały w zainteresowania uczniów. Były im bliskie ze względu na podejmowane tematy, ubogaciły ich słownictwo i wiedzę nt. realiów w krajach niemieckojęzycznych. Odnoszę wrażenie, że uczniowie właśnie tej klasy, w której realizowałam innowację, są bardziej uświadomieni, że są obywatelami Europy i świata, w którym jest potrzeba znajomości języka obcego, by porozumiewać się z obywatelami innych krajów. Taką możliwość daje również język niemiecki.
Opracowała
Dominika Oksentowicz
nauczycielka Szkoły Podstawowej nr 1 w Czersku