Aktywność plastyczna dziecka w świetlicy szkolnej
Dodany przez kaziukos dnia 20.05.2006
Aktywność plastyczna dziecka w świetlicy szkolnej przy Szkole Podstawowej nr 1 w Czersku
Świetlica szkolna przyjmuje do swojej pracowni wszystkie dzieci bez względu na uzdolnienia plastyczne. W pracy zespołu biorą udział uczestnicy stali, okresowi, okazjonalni. Uczestnicy stali uczęszczają na zajęcia koła plastycznego przez cały rok szkolny , okresowi realizują dane zadanie, natomiast okazjonalni korzystają z pracowni w doraźny i dowolny sposób.
W świetlicy , w której prowadzę zajęcia uczestniczą dzieci w wieku od 7 do 14 lat. Na zajęciach koła spotykamy się co tydzień, a zajęcia trwają dwie godziny. Na spotkaniach realizuję tematy objęte programem kółka, uwzględniając w nich różne ciekawe techniki i tematy plastyczne, często nieznane dzieciom.
Pierwsze spotkania z najmłodszymi uczestnikami polegają na zapoznaniu się z nimi oraz ich pracami plastycznymi. Są to zazwyczaj ,, kolorowanki "
odbijane na ksero, przedstawiające postacie np. z bajek Disneya. Tego rodzaju działalność zuboża twórczą ekspresję plastyczną dziecka, ale i hamuje poczucie estetyki, a także wprowadza brak wiary we własne umiejętności . Na zajęciach plastycznych kładę nacisk na rozwój wyobraźni oraz pomysłowości. Sprzyjają temu, stosowane od pierwszych warsztatów, ćwiczenie kolorystyczne kształtujące wrażliwość na barwy, ćwiczenia oryginalności i giętkości myślenia twórczego, elementy dramy i zabawy .
Wychodzę z uczniami także na plenery malarskie. W bezpośrednim kontakcie z naturą dzieci starają się przekazać swoją wrażliwość dotyczącego wybranego prze siebie obiektu, obserwują światło i kolory o różnych porach dnia.
Podczas warsztatów plastycznych przywiązuję wiele uwagi do kompozycji i środków wyrazu - linia, plama barwna, punkt, kreska, faktura.
Ważną częścią warsztatów jest zapoznanie z narzędziami malarskimi i rysunkowymi tj. pędzlami różnej grubości i szerokości, ołówkami o różnej twardości, różnego rodzaju kredkami, oraz rodzajami technik rysunkowych i malarskich. Dzieci malują różnymi farbami: plakatowymi, akwarelą , temperą, okazjonalnie farbą olejną. Dużo prac wykonują pastelami: suchą i olejną. Nie obce są im "malarskie" właściwości plasteliny.
Prace wieszane na ścianach w świetlicy, eksponowane na okolicznościowych gazetkach, dekorują pomieszczenia szkolne, wykorzystywane są jako elementy stroju i tła scenicznego w przedstawieniach teatralnych.
Organizuję wspólnie z dziećmi wernisaże połączone z akcjami charytatywnymi. Takie wystawy są szczególnie ważne dla dziecka, jak i dla mnie - jego opiekuna. Sprzyjają rozwojowi osobowości uczniów i przygotowują do uczestnictwa w życiu kulturalnym.
Dzieci, które uczestniczą w zajęciach artystycznych w świetlicy, mimo, że w przyszłości będą wykonywać inne prace, to z dziecięcych zamiłowań plastyką, pozostanie im umiłowanie piękna i twórcza postawa umysłu, na którą składa się:
- nowatorstwo, czyli oryginalny, pełen inwencji stosunek do rzeczywistości,
- ciekawość świata i otwarty umysł zdolny do samodzielnego myślenia,
- zaangażowanie emocjonalne cechujące wszelką działalność,
- szczera wiara w siebie , co przejawia się w odrzuceniu utartych wzorów na rzecz indywidualnej interpretacji zjawisk,
- wrażliwość estetyczna przejawiająca się w docenianiu różnych wartości estetycznych i tolerancji dla upodobań odmiennych od własnych,
Mam nadzieję, że to wszystko przeniosą do innych dziedzin życia.
Do opisu aktywności plastycznej dziecka w świetlicy szkolnej dołączam wybrane prace uczniowskie. Wiele z nich zdobyło nagrody i wyróżnienia w zewnętrznych konkursach plastycznych i zostały docenione w przeglądach teatralnych.
Opracowała:
Beata Karczyńska wychowawca
świetlicy szkolnej SP1 Czersk
GALERIA
(kliknij na zdjęcie aby powiększyć)