Sprawozdanie z Konkursu Króla Maciusia Pierwszego
Dodany przez admin dnia 07.11.2011
Janusz Korczak: "Wszyscy jesteśmy sobie potrzebni.
Razem łatwiej, radośniej, mądrzej i bezpieczniej".
Zgodnie z ABC wychowania Janusza Korczaka, zadaniem wychowania jest: kształcić serce, kształcić umysł i połączyć to wszystko z układnością form po to, by uczynić z dziecka człowieka pożytecznego, szlachetnego, szczęśliwego
Korczakowskie przesłanie wyzwoliło w naszej szkolnej społeczności tzw. "burzę mózgów" i tak oto narodził się pomysł Konkursu Króla Maciusia Pierwszego, bohatera znanej książki Patrona naszej szkoły. Żyjemy w innych czasach niż wychowankowie Starego Doktora, rozwiązujemy inne problemy, posiadamy wiedzę i umiejętności na miarę XXI wieku, ale zawsze będziemy się uczyć wspólnego działania.
Pełna Treść
Konkurs Króla Maciusia Pierwszego
Janusz Korczak: "Wszyscy jesteśmy sobie potrzebni.
Razem łatwiej, radośniej, mądrzej i bezpieczniej".
Zgodnie z ABC wychowania Janusza Korczaka, zadaniem wychowania jest: kształcić serce, kształcić umysł i połączyć to wszystko z układnością form po to, by uczynić z dziecka człowieka pożytecznego, szlachetnego, szczęśliwego
Korczakowskie przesłanie wyzwoliło w naszej szkolnej społeczności tzw. "burzę mózgów" i tak oto narodził się pomysł Konkursu Króla Maciusia Pierwszego, bohatera znanej książki Patrona naszej szkoły. Żyjemy w innych czasach niż wychowankowie Starego Doktora, rozwiązujemy inne problemy, posiadamy wiedzę i umiejętności na miarę XXI wieku, ale zawsze będziemy się uczyć wspólnego działania.
Opracowując konkursowe cele, zadania i warunki realizacji uwzględniliśmy zatem wszystkie poziomy klasowe. Wychowawcy określili możliwości zespołów uczniowskich, a koordynatorzy Konkursu Króla Maciusia przekazywali niezbędne informacje oraz wspomagali potrzebnymi wskazówkami lub służyli radą. W trakcie działań konkursowych zacierały się różnice związane z funkcją - tak jak u Korczaka, dzieci uczyły się poprzez wspólne działanie dzieci i dorosłych.
Konkurs Króla Maciusia Pierwszego trwał dwa miesiące i wyzwolił mnóstwo pozytywnej energii. Uczestniczyli w nim wszyscy uczniowie. Można było zauważyć umiejętne nawiązywanie kontaktów, twórczą aktywność zespołów klasowych, nowatorskie sposoby planowania i realizowania zadań. Godne podziwu było zaangażowanie nie tylko dzieci, ale i rodziców oraz ludzi dobrej woli.
Efektem Konkursu Maciusia jest przede wszystkim wspólny wysiłek i osiągnięty cel wychowawczy: wdrażanie do wspólnego planowania i działania zgodnie z przyjętym planem oraz umiejętne wprowadzanie modyfikacji w zależności od przyjętej koncepcji. Można zatem uznać, że trud realizowania zaplanowanych zadań w realnych warunkach, szukanie kompromisów i dążenie do obranego celu, to kształtowanie woli i charakteru by tworzyć konkrety służące nam wszystkim.
Rezultatem Konkursu Maciusia Pierwszego są wspaniałe klasowe zbiory prac plastycznych i technicznych, które zręcznie i pomysłowo wykonano "własnymi rękami". Żyjąc w konsumpcyjnych czasach gotowych i seryjnych produktów, można tu podziwiać talent i pomysłowość arcydzieł wykonywanych indywidualnie, czasem grupowo lub zespołowo: królewskie portrety, korony monarchów, rycerskie tarcze i sztandary, egzotyczne kwiaty i drzewa.
Planując konkursowe zadania uwzględniono nie tylko cele wychowawcze, ale również zastosowanie wykonanych zadań w konkretnej sytuacji, czyli wykorzystanie osiągniętych rezultatów w praktyce. Zbliża się 45-lecie Szkoły Podstawowej nr 1 w Czersku i. J. Korczaka i możemy teraz stworzyć na naszych szkolnych korytarzach świąteczny nastrój zgodnie z myślą pedagogiczną Janusza Korczaka. W ramach zbliżającego się roku 2012, który ogłoszono Rokiem Korczaka nie można tylko mówić o Patronie naszej szkoły, bo Korczak nie może być ikoną - o Korczaku trzeba opowiadać w konkretnych sytuacjach i działać tak, aby nauczanie Korczaka dotarło do konkretnych ludzi: do dzieci i do dorosłych.
Podsumowując Konkurs Króla Maciusia Pierwszego wszyscy musimy sobie pogratulować i podziękować za wspólne działanie. Szczególne PODZIĘKOWANIA należą się jednak uczniom, rodzicom i wychowawcom z poziomu:
KLAS PIERWSZYCH - za zbiórkę maskotek i przytulanek, które zamieszkają teraz w Sali Zabaw;
KLAS DRUGICH - za wspaniałe królewskie korony i berła do Sali Tronowej;
KLAS TRZECICH - za królewskie portrety zdobiące komnatę Maciusia I;
KLAS CZWARTYCH - za sztandary i tarcze, które nigdy nie zostaną wykorzystane w celach wojennych;
KLAS PI¡TYCH - za egzotyczne kwiaty i nastrój na Bezludnej Wyspie;
KLAS SZÓSTYCH - za pomoc w tworzeniu Bezludnej Wyspy Króla Maciusia.
Koordynatorzy prac konkursowych:
Mirosława Knitter
Wioleta Kamińska
Janina Kulesza
Justyna Namirowska
Ewelina Bąk
Ewa Keister
Lidia Pozorska
Fotografie: Bernadeta Rostankowska i Jerzy Polakiewicz