Jak uczeń jadać powinien
Dodany przez admin dnia 23.01.2014
Nasza szkoła realizuje programy edukacyjne Szklanka Mleka, Owoce w szkole oraz podejmuje różne akcje prozdrowotne (m.in. Wspólne drugie śniadanie, Śniadanie daje moc, Dzień Zdrowia, Dzień Sportu), które mają kształtować wśród młodszych i starszych uczniów właściwe zachowania żywieniowe. Dzięki tym przedsięwzięciom dzieci uczęszczające do naszej szkoły spożywają mleko białe i smakowe o różnej zawartości tłuszczu, jedzą owoce i warzywa oraz uczą się przygotowywać zdrowe posiłki, dbają o aktywność fizyczną.
Pełna Treść

JAK UCZEŃ JADAĆ POWINIEN.
WARSZTATY DLA RODZICÓW I NAUCZYCIELI

Zacznijmy od faktów

Nasza szkoła realizuje programy edukacyjne Szklanka Mleka, Owoce w szkole oraz podejmuje różne akcje prozdrowotne (m.in. Wspólne drugie śniadanie, Śniadanie daje moc, Dzień Zdrowia, Dzień Sportu), które mają kształtować wśród młodszych i starszych uczniów właściwe zachowania żywieniowe. Dzięki tym przedsięwzięciom dzieci uczęszczające do naszej szkoły spożywają mleko białe i smakowe o różnej zawartości tłuszczu, jedzą owoce i warzywa oraz uczą się przygotowywać zdrowe posiłki, dbają o aktywność fizyczną. Z pewnością inicjatywy te wpływają pozytywnie na zmianę nastawienia uczniów do sposobu żywienia i ruchu.
Aby spowodować zmianę nawyków żywieniowych wśród dorosłych, zorganizowaliśmy dla nich spotkanie z dietetykiem.
Warsztat pt. Jak uczeń jadać powinien prowadziła mgr Agnieszka Danielewicz- współwłaścicielka Instytutu Żywienia i Rozwoju "Eligo", dietetyk, specjalistka żywienia dzieci i młodzieży, realizatorka programu " 6:10:14 dla Zdrowia". Na co dzień matka dwójki dzieci i kibic koszykówki. Pani Agnieszka, odwołując się do swojej wiedzy, a przede wszystkim doświadczeń z pracy z rodzinami dzieci z zaburzeniami masy ciała, głównie nadwagą i otyłością, uświadomiła zebranym, że dieta dzieci ma znaczący wpływ na ich aktywność na lekcjach, na wyniki w nauce i w sporcie czy relacje z otoczeniem.

Jak uczeń jadać powinien

Do ułożenia diety dla ucznia pomocne może być według pani Agnieszki Danielewicz modelowe MENU ŻYWIENIOWE.
  1. ŚNIADANIE W DOMU, np. zupa mleczna z musli, owsianka, kanapki z mieszanego pieczywa, białko, warzywo/owoc, woda lub herbata.
  2. DRUGIE ŚNIADANIE W SZKOLE, np. kanapka z mieszanego pieczywa, białko, tolerowane warzywo/owoc, woda.
  3. OBIAD W DOMU ALBO W SZKOLE, np. zupa zabielona jogurtem i gotowana na wywarze z warzyw i drugie danie - produkt białkowy (ryba, mięso, jaja), woda.
  4. PODWIECZOREK, np. galaretka z owocami, koktajl mleczno-owocowy, ciastko owsiane, sok owocowo-warzywny.
  5. KOLACJA, np. kasza manna, kolorowe kanapki z jajkiem i warzywami, ciepła zapiekanka z pomidorem i plastrem twarożku.

Wniosek

Zamiast wafelka-jabłko, zamiast chipsów-marchewka, zamiast coli-woda. Jeśli rodzice/nauczyciele wprowadzą tę żywieniową zasadę w życie, to dzieci będą się uczyć dwa-trzy razy szybciej i bić sportowe rekordy.
Maria Gajewska