Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Europa i ja”
Dodany przez admin dnia 22.06.2022
Na początku roku szkolnego nasza szkoła przystąpiła do Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Europa i ja” prowadzonego przez Szkołę Podstawową w Bochotnicy. W drugim semestrze kontynuowaliśmy udział w programie. W lutym poznaliśmy zwierzęta żyjące w wybranym przez nas kraju. Następnie z dowolnego materiału plastycznego (plastelina, modelina, masa solna itp.) każde dziecko ulepiło zwierzaka, który najbardziej mu się spodobał lub którego najlepiej zapamiętał.
Każde państwo ma swoje tradycyjne potrawy, z których słynie - zajęliśmy się nimi w marcu. Były Smørrebrød (dosłownie: posmarowany chleb) – tradycyjna duńska potrawa, serwowana w postaci kanapek z „otwartą twarzą”, pizza i wafle holenderskie.
Pełna Treść

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Europa i ja”

Na początku roku szkolnego nasza szkoła przystąpiła do Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Europa i ja” prowadzonego przez Szkołę Podstawową w Bochotnicy. W drugim semestrze kontynuowaliśmy udział w programie. W lutym poznaliśmy zwierzęta żyjące w wybranym przez nas kraju. Następnie z dowolnego materiału plastycznego (plastelina, modelina, masa solna itp.) każde dziecko ulepiło zwierzaka, który najbardziej mu się spodobał lub którego najlepiej zapamiętał.
Każde państwo ma swoje tradycyjne potrawy, z których słynie - zajęliśmy się nimi w marcu. Były Smørrebrød (dosłownie: posmarowany chleb) – tradycyjna duńska potrawa, serwowana w postaci kanapek z „otwartą twarzą”, pizza i wafle holenderskie.
W kwietniu przypada Międzynarodowy Dzień Tańca, więc postanowiliśmy znaleźć melodie, piosenki, tańce, które kojarzą się z wybranym przez nas krajem. Tańczyliśmy m.in. duńskie i holenderskie tańce ludowe oraz włoską Tarantellę.
W każdym z krajów na świecie mieszkają dzieci uwielbiające różne zabawy. Te we Włoszech mają podobne, co dzieci w Polsce - układają budowle z klocków czy bawią się w “berka”. Jedną z typowych włoskich zabaw jest Trigon. Polega na tym, aby piłka jak najdłużej nie dotknęła ziemi. Brzmi prosto, ale w rzeczywistości wygrana w tej grze to niełatwa sztuka. Próbowaliśmy pobawić się w nią na boisku szkolnym. „Mrugnij okiem” to prosta zabawa rodem z Danii (dun. Blinkeleg). Wszyscy uczestnicy ustawiają się w kręgu z wyjątkiem jednej osoby, która staje w środku. Jej zadaniem będzie łapanie graczy z koła. Wszyscy ustawieni na obwodzie koła chwytają się za ręce. Celem osób z obwodu jest zmiana miejsca w kole. Żeby to zrobić, muszą najpierw porozumieć się ze sobą za pomocą mrugnięcia okiem. Dopiero kiedy dwie osoby odwzajemnią takie mrugnięcie, mogą zmienić się miejscami. Muszą to zrobić w taki sposób, żeby nie zostać złapanym przez osobę w środku. Złapana osoba zastępuje tę w środku i zabawa rozpoczyna się od nowa. Nie ma tu wygranych ani przegranych.
Głównym celem projektu było przybliżenie dzieciom w wieku przedszkolnym oraz uczniom klas 1-3 wiedzy na temat krajów znajdujących się w Europie. Poprzez udział w przedsięwzięciu uczestnicy zdobyli nowe doświadczenia, rozwinęli zainteresowania dotyczące Europy, wypromowali swoją placówkę oraz nawiązali współpracę z innymi szkołami. Projekt był zgodny z kierunkiem polityki oświatowej na rok szkolny 2021/2022, składał się z ośmiu zadań. Od października do maja, każdego pierwszego dnia miesiąca, na grupę facebookową należało przesłać zadanie dotyczące wybranego przez grupę/klasę państwa znajdującego się w Europie. Zadania dotyczące kraju, który wybraliśmy realizowaliśmy przez cały rok. Do projektu przystąpiły następujące grupy, wybierając państwa:

0b – pani Maria Łangowska, Dania
3c – pani Maria Adamczyk, Holandia
świetlica szkolna – Katarzyna Chmielewska, Włochy


Maria Adamczyk
Maria Łangowska
Katarzyna Chmielewska - koordynator