Stowarzyszenie Przyjaciół "Jedynki" Szkoa Promujca Zdrowie Biuletyn Informacji publicznej 
   GłównaPocztaKontaktGoogle AppsE–learningOffice 365E-dziennik
Środa, 20 sierpnia 2014 r. Do końca WAKACJI    
Historia
p. M. Talewski

Wymagania edukacyjne
» Klasa IV
» Klasa V
» Klasa VI

Podręczniki
» Klasa IV
» Klasa V
» Klasa VI

Notatki z lekcji
» Klasa IV
» Klasa V
» Klasa VI

Materiały dodatkowe
» Klasa IV
» Klasa V
» Klasa VI

Referaty uczniów
» Klasa IV
» Klasa V
» Klasa VI

Powtórzenia
» Klasa IV
» Klasa V
» Klasa VI

Wyszukiwarka:

Czas Średniowiecza.
VIII
Temat: Dlaczego ludzie Średniowiecza nie mieli tych samych praw?

s. 22 – 25
1. Obecnie wszyscy są równi wobec prawa.
2. Społeczeństwo średniowieczne:
+ na czele państwa stał król – rządził,
- rycerze, późniejsza szlachta – walczą,
- duchowni – modlą się,
- chłopi – pracują na roli,
- ! mieszczanie – mieszkańcy miast – zajęcia miejskie (handel, rzemiosło).
3. Najcenniejszym dobrem w Średniowieczu była ziemia uprawna.
4. W Średniowieczu w Europie mieszkało mniej ludzi niż obecnie.
5. Podróżowanie w Średniowieczu nie było bezpieczne.
6. Dzień powszedni człowieka średniowiecznego – przeczytać z podręcznika.
7. W Średniowieczu wykorzystywano siłę mięśni ludzkich, zwierząt, wiatru i płynącej wody.
Zadanie domowe (1) - pisemnie
Dlaczego ludzie średniowiecza bali się śmierci?
Zadanie domowe (2) – ustnie
Co symbolizuje „taniec śmierci”?

IX
Temat: Na zamku rycerskim.
s. 26 – 29
1. Zamek to miejsce obronne.
2. Elementy obronne zamku:
- grube mury,
- wieże obronne,
- obronne miejsce (wzgórze, rozwidlenie rzek, jezioro, wyspa, półwysep, teren bagienny),
- bramy obronne – baszty,
- ruchoma krata,
- zwodzony most,
- fosy suche i z wodą,
- wysoka wieża obserwacyjna,
- podziemny tunel do ucieczki.
3. Zajęcia mieszkańców zamku:
- pan zamku doglądał gospodarstwa,
- polowania,
- biesiady i uczty,
- gra w karty, szachy i w kości,
- słuchanie pieśni trubadurów – wędrownych śpiewaków,
- turnieje rycerskie.
Zadanie domowe
Wypiszę cechy dobrego rycerza.

X
Temat: Życie w średniowiecznym klasztorze – w klasztornej bibliotece.

s. 30 – 33
1. Klasztor w Średniowieczu to często miejsce obronne.
2. W klasztorach mieszkali mnisi – samotnicy tworząc wspólnotę.
3. Żyli oni według określonych zasad – reguły.
“Módl się i pracuj”.
4. Elementy klasztoru – podr. s. 30.
5. Zajęcia mnichów:
- modlitwa,
- praca fizyczna,
- praca umysłowa
(rolnictwo, hodowla zwierząt, ryb, ogrodnictwo, pszczelarstwo, rzemiosło, medycyna)
(nauka – zdobywanie wiedzy, nauka – edukacja, kopiowanie – przepisywanie ksiąg)
6. Klasztory były miejscem przechowywania relikwi i pielgrzymek.

XI
Temat: Idziemy do średniowiecznej szkoły.

s. 34 – 35
1. W Średniowieczu szkoły istniały w klasztorach, przy katedrach, bądź w miastach.
2. Jak uczono się w średniowiecznej szkole?
3. W dawnej szkole uczono:
- czytania i pisania po łacinie,
- gramatyki,
- retoryki,
- astronomii,
- arytmetyki,
- geometrii,
- muzyki.
4. Czy wiesz czym był abakus i jak się nim posługiwano?
Zadanie domowe - pisemnie
Jakie znaczenie ma zastosowanie cyfr arabskich?

XII
Temat: Jak powstały uniwersytety?

s. 36
1. Niektóre szkoły z racji zasobnych bibliotek i sławnych wykładowców cieszyły się uznaniem. Przekształcały się w uniwersytety.
2. Uczono tam prawa, medycyny i teologii.
3. Najstarszy polski uniwersytet powstał z inicjatywy króla Kazimierza Wielkiego w Krakowie w1364 r.(II poł.XIVw.) – Akademia Krakowska.
4. Życie studentów (żaków, scholarów) było trudne, ale
i wesołe.
Zadanie domowe – pisemnie
Jak rozumiesz słowa Abelarda?
„Staranne i częste zadawanie pytań jest kluczem do mądrości”.

XIII
Temat: Jak budowano katedry?

s. 37 – 39
1. W Średniowieczu budowano w stylu romańskim i gotyckim.
2. Cechą stylu romańskiego była obronność – grube mury, małe okienka.
3. Styl gotycki to budowle wysokie, strzeliste, duże okna z witrażami.
4. Budowa katedry była trudna, kosztowna i pracochłonna. Budową katedr zajmowali się specjaliści (architekci, murarze, rzeźbiarze) przenoszący się z miejsca na miejsce i strzegący tajemnicy swego fachu.
Zadanie domowe – pisemnie
Wyjaśnij dlaczego mówimy, że „katedry to budowle z kamienia, szkła i światła”

XIV
Temat: Zabytki romańskie
i gotyckie w Polsce.


1. Zabytki romańskie w Polsce:
- Kolegiata śś Piotra i Pawła w Kruszwicy,
- Kolegiata NMP w Tumie pod Łęczycą,
- Rotunda św. Prokopa w Strzelnie,
- Kościół św. Andrzeja w Krakowie.
2. Zabytki gotyckie w Polsce:
- bazylika Mariacka w Gdańsku,
- Zamek Krzyżacki w Malborku,
- Ratusz miejski i mury obronne w Toruniu,
- Kościół NMP w Toruniu,
- Bazylika śś Janów w Toruniu,
- Katedra Wniebowzięcia NMP we Włocławku,
- kamieniczki przy Starym Rynku w Poznaniu,
- Kościół Ścięcia św. Jana w Chojnicach.

XV
Temat: Jak toczono bitwy w Średniowieczu?

s. 40 – 41
1. W Średniowieczu wojna była wydarzeniem naturalnym i codziennym.
2. Kościół katolicki starał się ograniczyć ilość walk wprowadzając „pokój boży”.
3. Walczono o ziemię, łupy, koronę, władzę.
4. Na jaką broń walczono?
- łuki,
- miecze,
- topory,
- włócznie,
- młoty,
- maczugi bojowe,
- kusze,
- armaty.
Podręczniki
Wykaz podręczników na nowy rok szkolny 2014/2015
Klasy I-III
Klasy IV-VI
Menu
DLA RODZICÓW
DLA NAUCZYCIELI

Prawo szkolne
O szkole
Czersk i okolice
Stowarzyszenie

SU
ZHP
Pedagog i psycholog
Rzecznik Praw Ucznia
Rycerstwo

Zajęcia pozalekcyjne
Kategorie newsów
Terminarz 2014/15
Sukcesy i uroczystości

Promocja Zdrowia
Ekologia
Sport
Żeglarstwo
Języki obce
Biblioteka
Świetlica

Opracowania n-li
Plan lekcji

Najlepsi uczniowie
Gazetka szkolna
Rozrywka
Różne
Działania
Tylko pustej głowy nie chroni kask
Dla ucznia
Do pobrania:
Deklaracja korzystania z szafek
Regulamin korzystania z szafek

Przedmioty
Technika:
Regulamin BRD

Historia:
Historia (M.Talewski)

Informatyka:
Informatyka

Matematyka:
Matematyka (A.Połom)
Wyrównywanie szans

Projekt systemowy
"My - każdy z nas - wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów klas I - III w Gminie Czersk"
- Informacje ogólne
- Konkurs fotograficzny
- Przegląd teatralny
- Na szkoleniu żeglarskim
- Warsztaty kulinarne
- Spotkanie z aktorami
- Konkurs plastyczny
- Szlifujemy angielski
- Warsztaty plastyczne
Nasze Konkursy
Ogólnopolski Konkurs Grafiki Komputerowej "Bezpieczne Wakacje"
Wyniki poprzednich edycji konkursu:
rok 2014
rok 2013
rok 2012
rok 2011
rok 2010
rok 2009
rok 2008
rok 2007
rok 2006
Ciekawe strony
Kolorowanki
Konkursy
Zagłosuj na nas klikając na poniższy baner
Zagłosuj na nas!
Księga gości
KSIĘGA GOŚCI

STARA KSIĘGA GOŚCI
Shoutbox
Zaloguj się, by móc pisać w shoutbox.

Ewelina44
05.07.14 21:32
;D

Ewelina44
03.07.14 21:41


Ewelina44
03.07.14 21:41
Jak wakacje?

kryha24
25.06.14 08:40
Życzę miłych wakacji zwłaszcza pani Beacie Drewczyńskiej pani Hani Frycy i panu Kazikowi Koseckiemu

kingaalanowska
24.06.14 22:08
słyszałam że 6e jest najlepszą klasą. :,)

kingaalanowska
24.06.14 22:01
kto jutro przyjdzie

kingaalanowska
24.06.14 21:58
zalewa32: Jestem stara

Ewelina4444
05.06.14 13:25
4B górą JEST!!!!!!!!!!!!!!!!

Ewelina4444
05.06.14 13:24
Hejka- pozdrowionka.

lutownica17
25.05.14 09:27


Archwium
13200512 Unikalnych Wizyt
Powered by PHP-Fusion © 2003-2014
Kazimierz Kosecki SP1 Czersk
Theme Designed by: Brimstone