Biuletyn Informacji publicznej  Stowarzyszenie Przyjaciół "Jedynki"Szkoła Promująca Zdrowie
   GłównaPocztaE–podręcznikiGoogle AppsOffice 365E-dziennikPlan lekcjiFilm o szkole
Piątek, 04 października 2024 r. Brak aktualizacji strony od 760 dni.    
Newsy
Kategorie
» Konkursy
  - Matemat. i informat.
  - Przyrodnicze
  - Humanistyczne
  - Artystyczne
  - Inne
» Zawody sportowe
» Projekty
» Wycieczki
» Uroczystości i imprezy
» Profilaktyka
» Zajęcia otwarte
» Różne
Taniec na lekcji wychowania fizycznego
"Taniec nie tylko bawi, ale daje pożytek, kształci i uczy. Oswaja nas z widokiem pięknych form i roztacza przed nami świat czarujących dźwięków, łączy harmonijne piękno duchowe i cielesne. W ten sposób rozwija i kształci smak." Lukain z Samostate; Dialog o tańcu (tłum. T. W.Reiss W-wa 1951). Celem tego artykułu jest zachęcenie nauczycieli wych.fiz. i nauczycieli nauczania zintegrowanego do szerszego wykorzystania tańca na lekcjach wychowania fizycznego. Tańca, który bawi, kształci, uczy, rozwija, który łączy harmonijne piękno duchowe i piękno cielesne. Zafascynowani tą formą ruchu czujemy pewien niedosyt spowodowany pomijaniem jej na lekcjach wf, dlatego chcielibyśmy szerzej przedstawić walory tańca, ze szczególnym uwzględnieniem tańców ludowych i narodowych.Od najmłodszych lat lubimy bawić się przy muzyce, w ten sposób uczymy się obserwować, naśladować, ale również w ten sposób uczymy się wykorzystywać własną inwencję twórczą, pobudzamy wyobraźnie, nasze zmysły, wyzwalamy w nas emocje.Taniec kształtuje poczucie rytmu i koordynację ruchową. Ma duże znaczenie korekcyjne. Poprzez ćwiczenia wyprostne, elongacyjne wzmacniające mm. obręczy barkowej kształtuje poprawną postawę ciała, a poprzez odpowiednie zgranie ruchu z rytmem i tempem melodii wpływa korzystnie na proces oddychania. Poprzez taniec kształtujemy estetykę ruchu jego płynność i piękno. Różnorodność pozwala wykorzystywać go w różnym celu np.- pobudzenia lub wyciszenia organizmu;- intensyfikowania aktywności fizycznej;- aktywnego wypoczynku.Taniec jest środkiem komunikacji międzyludzkiej, sprzyja integracji uczestników, jest formą przyjacielskiego spotkania. Osobom niepewnym i nieśmiałym daje możliwość nawiązywania znajomości. Zachęca a nawet wymaga współdziałania w grupie rówieśniczej, odrzuca bezwzględną rywalizację.Taniec to radość i śmiech, ale równocześnie ciężka fizyczna praca, kształtująca charakter.Biorąc pod uwagę wszystkie te walory zastanówmy się gdzie, kiedy i w jaki sposób możemy wykorzystać ruch przy muzyce w lekcji wychowania fizycznego. W klasach młodszych możemy prowadzić zabawy ze śpiewem, zabawy orientacyjno - porządkowe z wykorzystaniem muzyki, gdzie muzyka będzie np. sygnałem do rozpoczęcia i zakończenia zabawy, będzie nadawała tempo wykonywania określonych czynności itp. Zarówno w klasach młodszych jak i starszych muzyka może być inspiracją do wykonywania ruchu. Przygotowana odpowiednio może stanowić podkład do naszego scenariusza, do opowiadanej przez nas historii (np.: Dzieci są drzewami, które budzą się z długiego, zimowego snu, wieje ciepły, wiosenny wiatr, który delikatnie kołysze drzewa. Nagle wiatr się wzmaga, zbliża się burza...itd.), podczas, której dzieci będą odtwórcami, jak również może stanowić podkład do tworzenia przez dzieci ich własnych skojarzeń, wyobrażeń związanych bezpośrednio ze słuchaną muzyką. Prowadząc rozgrzewkę ćwiczenia możemy wykonywać zgodnie z rytmem przygotowanej melodii. W części głównej lekcji możemy uczyć konkretnych układów tanecznych, lub gimnastycznych /ćwiczenia wolne, ćwiczenia z przyborem, piramidy/, które wraz z rozwojem dzieci, a tym samym z wzrostem ich sprawności fizycznej i ich doświadczenia ruchowego mogą być coraz bardziej złożone, intensywne i zmienne pod względem rytmu. Muzykę wolną wykorzystujemy do uspokojenia organizmu, wyciszenia, relaksu, i ćwiczeń oddechowych." Taniec nie jest czymś nowym, lecz jest spuścizną przekazaną nam przez naszych ojców i praojców..." osiągniemy coś więcej niż zapoznanie naszych podopiecznych z proponowaną formą ruchu, jaką są ćwiczenia przy muzyce, ale także zapoznamy ich z barwą i brzmieniem muzyki.
Opracowali: Ewa Pruszak i Marian Szmagliński

Kilka ujęć
(kliknij na zdjęcie aby powiększyć)
 Komentarze
32 dn. 22.11.2005
jaka siara ja tam jestem AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA........................ ratunku help me!!!!!!!!!!!!!!!!!
42 dn. 14.12.2005
no właśnie.....jaki obciach.....jak ja tu wyszłam
 Skomentuj
Zaloguj się, by móc dodawać komentarze.
 Ocena
Tylko członkowie mogą oceniać wpisy.

By ocenić wpis, zaloguj się. Jeśli nie posiadasz jeszcze konta, zarejestruj się.

Twoja ocena została opublikowana.
Podręczniki
Wykaz podręczników na nowy rok szkolny 2022/2023.
Oddziały zerowe
Klasy 1-8 (do kupienia)
Dla rodzica
UBEZPIECZENIE UCZNIÓW na rok szkolny 2021/2022
W D Ż
Menu
Komunikaty dyrektora
NAUKA w SP1
DLA RODZICÓW
DLA NAUCZYCIELI
PANEL INFORMACYJNY
DLA ÓSMOKLASISTY

Deklaracja dostępności

Menu obiadowe

Prawo szkolne
O szkole
Czersk i okolice
Stowarzyszenie

SU
ZHP
Pedagog i psycholog
Logopeda
Rzecznik Praw Ucznia
Rycerstwo

Zajęcia pozalekcyjne
Kategorie newsów
Terminarz 2021/2022
Sukcesy i uroczystości

Promocja Zdrowia
Ekologia
Sport
Żeglarstwo
Języki obce i regionalne
Biblioteka
Świetlica

Opracowania n-li
Plan lekcji

Najlepsi uczniowie
Gazetka szkolna
Rozrywka
Różne
Dla ucznia
Regulaminy
Konkursy 2020/2021

Zadania i ćwiczenia:
Zadania interaktywne

Przedmioty
Technika:
Technika (K.Mróz)

Historia:
Historia (M.Talewski)
Nasze Konkursy
Ogólnopolski Konkurs Grafiki Komputerowej "Bezpieczne Wakacje"

REGULAMIN
Wyniki poprzednich edycji konkursu:
rok 2022
rok 2021
rok 2020
rok 2019
rok 2018
rok 2017
rok 2016
rok 2015
rok 2014
rok 2013
rok 2012
rok 2011
rok 2010
rok 2009
rok 2008
rok 2007
rok 2006
106817740 Unikalnych Wizyt
Powered by PHP-Fusion © 2003-2024
Kazimierz Kosecki SP1 Czersk
Theme Designed by: Brimstone