SCENARIUSZ ŚLUBOWANIA KLASY PIERWSZEJ
W SZKOLE PODSTAWOWEJ W ŁUBNEJ
Jedną z form pracy z dziećmi w klasach I- III jest forma zabawowa. Doskonałym przykładem takiej pracy jest uroczystość ślubowania klasy I, podczas której nie jest najważniejsza recytacja okazjonalnych wierszy. Liczy się przede wszystkim dobra zabawa, podczas której realizujemy cele dydaktyczno - wychowawcze.
Na zajęciach muzycznych dzieci nauczyły się piosenek "Uczeń pierwszej klasy" i "Idę do szkoły". Ponadto nauczyły się krótkich wierszyków. Następnie wykonały zaproszenia dla rodziców.
Istotną rolę stanowiła dekoracja sali. Nad wejściem do sali umieszczono napis "SZKOŁA". Na tablicy, nad którą wisiało godło umieszczono uśmiechnięte "buźki" pierwszoklasistów. Przygotowano udekorowane stoliki dla rodziców oraz wyeksponowano miejsca dla pierwszaków i miejsca dla kolegów z innych klas. Ściany ozdobiono pracami plastycznymi pierwszaków.
I część
Przez wejście z napisem "Szkoła" wchodzą pierwszoklasiści i mówią wspólnie wiersz:
Idą pierwszaki, dawne maluchy. Jeden w drugiego to same zuchy.
Buzie umyte i ręce czyste, każdy na plecach dźwiga tornister.
Z bijącym sercem stają przed szkołą. Jak im tu będzie? Chyba wesoło.
Dzieci ustawione są przodem do rodziców i kolegów.
Nauczyciel wita zebranych i pyta dzieci o cel spotkania.
Informuje, że już w dawnych czasach odbywało się pasowanie żaków i przyjmowanie ich do grona uczniów.
Uczniowie siadają na swoich miejscach i oglądają program przygotowany przez kolegów z innych klas.
Po obejrzeniu występu kolegów, pierwszoklasiści dowiadują się, że mogą być pasowani na prawdziwych uczniów,
jeżeli wykażą się określonymi umiejętnościami.
II część
Klasa I śpiewa piosenkę "Uczeń pierwszej klasy".
Zostaje ogłoszony pierwszy konkurs (plastyczny).
- Uczniowie dobierają się parami(4 pary ). Jedno dziecko w parze z zasłoniętymi oczami na rozpiętym arkuszu papieru rysuje flamastrem domek, a drugie naprowadza mówiąc np. rysuj niżej, wyżej, w prawo, w lewo. Następnie wszyscy oceniają efekt pracy brawami.
- Dzieci losują zagadki. Nauczyciel czyta wybraną zagadkę, a dziecko udziela odpowiedzi. W razie trudności prosi o podpowiedź kolegów.
- To zwierzę ma dobre zwyczaje, bo codziennie mleko daje.
- Pomarańczowa marchewka jest, a ona choć okrągła, pomarańczowa jest też.
- Krzywo chodzi nieboraczka, lubi pływać, zwie się . . . (kaczka).
- Mieszka w małym domku, pilnuje dużego. Miły jest dla swoich, nie znosi obcego. . . . . . (pies).
- Mieści w sobie TOR i STER. Na plecach co dzień do szkoły chodzi. (tornister).
- Domowy ptak co jajka znosi. Ma mały grzebyk. Często pstre piórka nosi (kura).
- Choć się w ciemnej dziupli chowa, mówią, że to mądra głowa (sowa).
- Czerwone nogi i białe piórka, przed nim do wody żaby dają nurka.
*Sprawdzimy czy uczniowie mają dobrą pamięć, czy pamiętają swoje wierszyki.
1 dziecko:
Obudziłem się dzisiaj przed świtem. Patrzę - a pod moim
balkonem stoi ogonek złożony z następujących liter.
2 dziecko: A w ogonku, jak ogonku, każdy wie -
F uważa, że powinno stać przed E. (demonstrowanie liter)
3 dziecko: B bez przerwy kogoś beszta. C - się ciska -"Pan tu nie stał". I z J zgodzić się nie mogą, K - kopnęło w kostkę kogoś.
4. dziecko: Ł - ma łokcie, więc się pcha, żeby wepchnąć się przed A N - tarmosi M za ramię: " TY się ze mną miejscem zamień !"
5. dziecko: O - obraża się na wszystkich, że mu włażą na odciski,
P- pilnować chce porządku, R - namawia do rozsądku.
6 dziecko: S - się skarży: "Ja się boję, że mi zajmą miejsce moje !"
T- nie może złapać tchu.
7 dziecko: W - chce wepchnąć się przed U, Z - osuwa się zemdlone,
a D- drze się pod balkonem:
8 dziecko: "Całą noc już tu stoimy (...) nie możemy dłużej stać,
do nauki czas się brać i za miesiąc albo dwa już rozróżnisz każdą z nas".
Wszystkie dzieci śpiewają na melodię piosenki "Dostał Jacek elementarz"
My się szkoły nie boimy,
choć i praca czeka nas.
Śmiało do niej dziś wkroczymy,
bo nauki nadszedł czas.
Ref. Hejże hej, hejże ha, każdy minę raźną ma.
Teraz sprawdzimy czy uczniowie umieją liczyć.
Każdy uczeń z bukietu papierowych kwiatów wybiera kwiat z działaniem matematycznym, odczytuje i podaje wynik (np. 2+3=).
Wszyscy otrzymują brawa za dobrze rozwiązane działania.
* Nauczyciel mówi na temat potrzeby respektowania ustaleń regulaminu szkolnego. Proponuje, żeby uczniowie klasy I odgadli,
które zadania powinny znaleźć się w kodeksie ucznia. (Uczniowie na TAK podnoszą rękę do góry ).
- Krzyczymy i piszczymy podczas przerw.
- Opiekujemy się słabszymi i nieśmiałymi kolegami.
- Podkładamy nogi kolegom.
- W czasie przerw kulturalnie spacerujemy po korytarzu.
- Jemy śniadanie w czasie lekcji.
- Pilnie pracujemy na lekcjach.
- Szanujemy swoje podręczniki.
- Rzucamy papierki na trawę i podłogę.
- Łamiemy gałęzie drzew i krzewów.
- Dbamy o ład i porządek w sali lekcyjnej.
- Wyśmiewamy się z innych kolegów.
- Szanujemy dorosłych i kolegów.
* Uczniowie śpiewają piosenkę "Idę do szkoły".
* Następne zadanie polega na tym, aby wybrany przedstawiciel klasy z zasłoniętymi oczami prawidłowo po dotyku rozpoznał
swoją nauczycielkę(do zabawy zapraszamy kilkoro rodziców).
* Na zakończenie części zadaniowej uczniowie wspólnie recytują fragment wiersza.
Moja siostra w piątej klasie, w trzeciej klasie jest mój brat.
A ja jestem uczniem pierwszej, bo mam tylko siedem lat.
I tak sobie obiecuję: od początku równy krok!
Muszę przejść do drugiej klasy, mam przed sobą cały rok!
III część
Pierwszoklasiści wykonali prawidłowo wszystkie zadania,
pięknie śpiewali i recytowali wierszyki, rozwiązali zagadki, rozpoznali swoją wychowawczynię. Mogą przystąpić do ślubowania.
Przed ślubowaniem muszą połknąć "tabletkę mądrości" i wypić "eliksir wiedzy", żeby chętniej i skuteczniej się uczyć.
(cukierek rozpuszczalny i sok z cytryną ).
Koledzy z klasy II wręczają "Tabletki" i napój w kubkach. Pierwszaki piją napój przez słomkę.
Dziecko z klasy II podchodzi do ustawionych w dwu rzędach pierwszoklasistów (dzieci stoją przed Godłem) i pyta słowami wiersza Wł. Bełzy:
- Kto ty jesteś ?
- Polak mały.
- -Jaki znak twój ?
- Orzeł Biały.
- Gdzie ty mieszkasz ?
- Między swymi.
- W jakim kraju ?
- W polskiej ziemi.
- Czym ta ziemia ?
- Mą Ojczyzną.
- Czym zdobyta ?
- Krwią i blizną.
- Czy ją kochasz?
- Kocham szczerze.
- A w co wierzysz ?
- W Polskę wierzę.
Pierwszoklasiści podnoszą prawą dłoń i powtarzają za uczniem klasy II słowa ślubowania:
"Ślubuję uroczyście uczyć się bardzo pilnie.
Dbać o dobre imię szkoły i swojego domu rodzinnego.
Ślubuję uczyć się, żyć i pracować dla dobra mojej Ojczyzny".
Po ślubowaniu wychowawca (lub dyrektor) dokonuje specjalnym kolorowym ołówkiem pasowania każdego ucznia, mówiąc:
"Bądź dobrym uczniem i miłym kolegą".
Po złożeniu przysięgi i dokonaniu aktu pasowania, życzenia składa przedstawiciel rodziców.
* Uczniowie otrzymują znaczki - emblematy "Uczeń klasy I".
* Uczniowie klasy I otrzymują dyplomy, przybory szkolne, a od kolegów kwiaty i kolorowe zakładki.
* W specjalnym zeszycie składają swój podpis odciskiem umoczonego w farbie kciuka.
* Wychowawca dziękuje wszystkim za udział w spotkaniu i zaprasza rodziców wraz z pierwszakami do dalszego świętowania w klasie.
Wykorzystano:
- Bełza Władysław: Kto ty jesteś?
- Drzał Elwira, Iwonna Skibińska -Czechowicz: Inscenizacje w
nauczaniu zintegrowanym. Harmonia, Gdańsk 2000
- Kołodziejska Iwona : Teatrzyk dla klas młodszych. Płock 1997
Opracowanie:ELŻBIETA KOŚCIAŃSKA
|