XLIX/ L
Temat: Polska demokratyczna i samorządna.
s. 105 – 109
Zadanie:
W domu przepiszę z podręcznika s. 105 z taśmy chronologicznej wydarzenia z historii
III RP.
Jak oceniamy porozumienie “okrągłego stołu”?
1. “Okrągły stół” oceniamy z jednej strony pozytywnie, z drugiej negatywnie.
2. Od 1989 r. Polska jest wolna i należy do rodziny krajów demokratycznych.
3. III Rzeczpospolita:
- korona na głowie orła – symbol niepodległości,
- nazwa Rzeczpospolita Polska (RP),
- Senat – II izba parlamentu,
- Urząd Prezydenta RP (Wojciech Jaruzelski – wybrany przez parlament), Lech Wałęsa – wybrany w 1990 r. w wolnych wyborach), obecnie prezydentem jest Lech Kaczyński
- trójpodział władzy (ustawodawcza, wykonawcza, sądownicza),
obecnie premierem jest Jarosław Kaczyński,
- gospodarka rynkowa,
- reprywatyzacja i prywatyzacja.
4. Co to jest partia polityczna? Zeszyt - lekcja XVII
Partia polityczna (pars – z łać część) to grupa ludzi dążąca do zdobycia władzy, jej utrzymania lub wpływu na władzę, reprezentująca czyjeś interesy.
5. W Polsce działa wiele partii politycznych. Rywalizują one o głosy wyborców w czasie kampanii wyborczych.
6. Czy należy uczestniczyć w wyborach?
7. W sejmie decyduje większość.
Stanowione prawo powinno być dobre, czyli przejrzyste, proste, zrozumiałe.
8.W Polsce obowiązuje konstytucja z 1997 r. – najważniejsza ustawa w państwie.
9.O sprawach lokalnych ważnych dla mieszkańców decyduje samorząd.
Samorząd to prawo decydowania o swoich sprawach.
10. Szczeble samorządu:
- gmina,
- powiat,
- województwo = styk z władzą państwową (wojewoda)
Zadanie domowe
Jakimi sprawami zajmuje się samorząd w Czersku?
LI
Temat: Drabina społeczna, czyli jak żyją Polacy?
s. 109 – 113
1. Polacy (ludzie wogóle) różnią się między sobą:
- wykonywanym zawodem,
- wykształceniem,
- stylem życia,
- zainteresowaniami,
- sposobem spędzania wolnego czasu,
- charakterem,
- gustami,
- dochodami.
2. Ludzie o podobnym stylu życia tworzą klasy (grupy) społeczne.
3. Układ tych grup (klas) tworzy drabinę społeczną.
4. Drabina społeczna w Polsce:
V Ludzie bardzo bogaci
IV Ludzie zamożni
III Ludzie przeciętnie zamożni
II Ludzie ubodzy
Poniżej minimum socjalnego
I Ludzie biedni
5. Jak zaradzić biedzie?
- akcje charytatywne,
- ośrodki pomocy,
- fundacje i stowarzyszenia,
(Czerwony Krzyż, Caritas, Polska Akcja Humanitarna),
- oświata,
- aspiracje, dążenia,
- tworzenie warunków do aktywności ludzi.
6. Jak zająć dobre miejsce na starcie?
- wykształcenie,
- stosunek do ludzi,
- wiedza,
- ambicja,
- umiejętność współpracy w zespole,
- uczciwość,
- rozsądne wydawanie pieniędzy.
LII
Temat: Chcę być mądrym i dobrym człowiekiem.
Praca w grupach.
LIII
Temat: Z czego utrzymuje się państwo, czyli o podatkach i budżecie.
s. 113 – 115
1. Podatek - to przymusowa, bezzwrotna opłata pobierana przez państwo lub samorząd przeznaczona na sfinansowanie wspólnych potrzeb.
2. Podatki powinni płacić wszyscy, powinny być niskie, a pieniądze z podatków powinny być wydawane rozsądnie.
3. Płacimy wiele podatków, podatki bezpośrednie i pośrednie.
4. Budżet państwa
- dochody,
- wydatki.
5. Czy należy płacić podatki?
LIV
Temat: By Polska była krajem bezpiecznym.
s. 115 – 116
1. Prawo to spisane zasady postępowania, co wolno, a czego nie wolno robić.
2. PRAWA NALEŻY PRZESTRZEGAĆ.
3. Złe prawo należy zmienić, lub dążyć do zmiany w parlamencie.
4. Przestępstwo to złamanie prawa.
5. Państwo wymusza przestrzeganie prawa.
NAJLEPIEJ, GDY OBYWATELE SAMI WIDZ¡
KONIECZNOŚĆ PRZESTRZEGANIA PRAWA.
6. Instytucje, które strzegą prawa:
- policja,
- prokuratura,
- niezawisłe sądy.
LV
Temat: Jak dbam o własne bezpieczeństwo?
s. 116
Zadanie domowe
Przepisz praktyczne rady w tym zakresie z podręcznika s. 116
LVI
Temat: Polska oko w oko z Europą. Jak narodziła się Unia Europejska?
s. 117 – 119
1. Próby zjednoczenia Europy:
- cesarstwo rzymskie,
- państwo Karola Wielkiego,
- polityka cesarza Ottona III,
- I i II wojna światowa – próby zjednoczenia Europy siłą pod przywództwem niemieckim,
- po II wojnie światowej.
2. Po II wojnie światowej Europa była straszliwie zniszczona.
3. Jednoczenie się Europy pozwalało lepiej wykorzystać pomoc amerykańską.
4. Poddano kontroli międzynarodowej surowce strategiczne, wojskowe: stal, węgiel, energia (ropa naftowa), energia atomowa.
5. 1951 r. Europejska Wspólnota Węgla i Stali,
1957 r. Europejska Wspólnota Energii Atomowej,
Europejska Wspólnota Gospodarcza (EWG)---od 1993r. Unia Europejska.
6. Państwa należące do UE [25] (nazwy państw i ich stolice). [od 1 stycznia 2007 r. – Bułgaria i Rumunia.
7. Instytucje UE
- Rada Europejska – szefowie rządów i Przewodniczący Komisji Europejskiej,
- Rada Unii Europejskiej - rada ministrów
- Komisja Europejska – rząd europejski,
- Trybunał Sprawiedliwości, Trybunał Obrachunkowy,
- Parlament Europejski,
- Europejski Bank Centralny.
8. Zasady UE:
- likwidacja granic i swobodny przepływ osób i towarów,
- wspieranie nowoczesnego rolnictwa,
- ochrona nieskrępowanej konkurencji,
- ochrona praw konsumentów,
- zapewnienie wysokiej jakości towarów i usług,
- poprawa stanu zdrowia,
- wspieranie słabo rozwiniętych regionów,
- przestrzeganie praw człowieka,
- ochrona demokracji i gospodarki rynkowej,
- wspólna polityka zagraniczna i obronna.
LVII
Temat: Czy warto być członkiem Unii Europejskiej i NATO?
Korzyści i zagrożenia.
s. 117 – 119
1. Od 1998 r. Polska starała się o członkostwo w UE.
2. Od 1 maja 2004 r. jesteśmy członkiem UE.
3. Od 1999 r. jesteśmy członkiem NATO – zapewnienie bezpieczeństwa.
4. Czy warto było przystąpić do UE?
- dopłaty do rolnictwa (inwestycje),
- drogi, komunikacja,
- duża ilość towarów,
- Polacy mogą swobodnie wyjeżdżać za granicę – np. w poszukiwaniu pracy,
- swobodny przepływ ludzi i towarów,
- poprawa warunków życia,
- rozwój terenów biedniejszych,
- solidarność między państwami,
- szybszy rozwój,
- turystyka,
- rozwój oświaty.
LVIII
Temat: III Rzeczpospolita. Powtórzenie materiału.
s. 105 – 120
|
|