Biuletyn Informacji publicznej  Stowarzyszenie Przyjaciół "Jedynki"Szkoła Promująca Zdrowie
   GłównaPocztaE–podręcznikiGoogle AppsOffice 365E-dziennikPlan lekcjiFilm o szkole
Czwartek, 21 listopada 2024 r. Brak aktualizacji strony od 808 dni.    
Historia
p. M. Talewski

Wymagania edukacyjne
» Klasa IV
» Klasa V
» Klasa VI

Podręczniki
» Klasa IV
» Klasa V
» Klasa VI

Notatki z lekcji
» Klasa IV
» Klasa V
» Klasa VI

Materiały dodatkowe
» Klasa IV
» Klasa V
» Klasa VI

Referaty uczniów
» Klasa IV
» Klasa V
» Klasa VI

Powtórzenia
» Klasa IV
» Klasa V
» Klasa VI

Wyszukiwarka:

Wymagania edukacyjne klasa VI
WYMAGANIA EDUKACYJNE Z HISTORII I SPOŁECZEŃSTWA
SZKOŁA PODSTAWOWA
KLASA VI


I Wiek XIX. (Piękny wiek XIX.)
Uczeń posługuje się w stopniu podstawowym następującymi pojęciami: rewolucja przemys­łowa, kapitaliści, robotnicy, kapitalizm, strajk, romantyzm, wojna partyzancka, in­teligencja, pozytywiści, emigracja, obywatel, naród, suwerenność, konstytucja, auto­nomia, prawa i obowiązki obywatelskie, prawo wyborcze, partia polityczna, parlament, rząd,
wymienia daty graniczne epoki (XIX) i najważniejszedaty z dziejów Polski 1830,1863
lokalizuje czasowo-przestrzennie wydarzenia historyczne: powstanie listopadowe, powstanie styczniowe,
wymienia różne formy walki Polaków o przetrwanie narodowe w XIX wieku, opowiada o niektórych aspektach życia codziennego wsi i miasta w XIX wieku,
omawia okoliczności odbudowy państwowości polskiej w powiązaniu z pierwszą wojną światową, wyjaśnia, dlaczego dzień 11 listopada jest świętem państwowym, w prosty sposób charakteryzuje II Rzeczpospolitą, wymienia sąsiadów II Rzeczpospolitej, w prosty sposób charakteryzuje Niemcy hitlerowskie i ZSRR

Uczeń posługuje się następującymi pojęciami: inwestycje, socjaliści, bohater romantyczny, wojna partyzancka, inteligencja, pozytywiści, emigracja, prawo wyborcze, partia polityczna, parlament, okalizuje czasowo-przestrzennie wydarzenia historyczne: Księstwo Warszawskie, omawia różne formy walki Polaków o przetrwanie narodowe w XIX wieku, omawia życie codzienne wsi i miasta w XIX wieku, wskazuje i omawia najważniejsze osiągnięcia cywilizacyjne XIX wieku (sposób sprawowania władzy, wynalazki),
II XX wiek.
Początek wieku, wielka wojna, XX – lecie międzywojenne
Uczeń posługuje się pojęciami: wojna pozycyjna, bolszewicy, mniejszości narodowe, republika, kryzys gospodar­czy, faszyzm, rasizm, dyktator, terror, wojna błyskawiczna, okupacja, obozy koncen­tracyjne,
Wymienia daty graniczne epok ( XX wiek) i najważniejsze daty z dziejów Polski ( 1918, 1939).
Wskazuje na mapie zmiany (ze szczególnym uwzględnieniem Polski) po pierwszej wojnie światowej.
Lokalizuje czasowo-przestrzennie wydarzenia historyczne: pierwsza wojna światowa, odrodzenie Polski,
Uczeń posługuje się następującymi pojęciami: demagog, dyktator, terror, kolektywizacja, Wyjaśnia okoliczności odzyskania niepodległości w 1918 r. i ustalenia granic, omawia ustrój II Rzeczpospolitej, skład społeczny, osiągnięcia (republika, sejm, prezydent, wybory, konstytucja, prawa człowieka i obywatela, mniejszości narodowe), wyjaśnia, czym był faszyzm oraz dyktatura Stalina,
Czas gorącej i zimnej wojny. Czas PRL – u.
Uczeń posługuje się pojęciami: żelazna kurtyna, zimna wojna, gospodarka plano­wana centralnie, stan wojenny, wymienia daty graniczne epok ( XX wiek) i najważniejsze daty z dziejów Polski ( 1918, 1939, 1945, 1989, 1999).
wskazuje na mapie zmiany (ze szczególnym uwzględnieniem Polski) po II wojnie światowej.
lokalizuje czasowo-przestrzennie wydarzenia historyczne: wybuch drugiej wojny światowej, 17 września 1939 r. (dwie okupacje), polskie państwo podziemne, powstanie warszawskie, następstwa drugiej wojny światowej (podział na dwa bloki), powstanie PRL, PRL — powstanie „Solidarności", stan wojenny, okrągły stół
wskazuje na przyczyny drugiej wojny światowej, opisuje formy walki wyjaśnia, jaka była polityka okupantów wobec narodu polskiego, charakteryzuje formy oporu, opisuje los Żydów w czasie drugiej wojny światowej,
opisuje uzależnienie Polski od ZSRR (PRL — państwo niedemokratyczne), omawia formy oporu Polaków w latach PRL, opisuje życie codzienne w PRL, wymienia okoliczności odzyskania suwerenności i powstanie
III RP
Uczeń posługuje się następującymi pojęciami: wojna błyskawiczna, okupacja, obozy koncentracyjne, obozy zagłady, holocaust, demokracja, koalicja, wyjaśnia, jaka była przyczyna drugiej wojny światowej, opisuje formy walki, wyjaśnia, jaka była polityka okupantów wobec narodu polskiego, charakteryzuje formy oporu, opisuje los Żydów w czasie drugiej wojny światowej, wskazuje następstwa drugiej wojny światowej, wyjaśnia i opisuje uzależnienie Polski od ZSRR (PRL — państwo niedemokratyczne), omawia formy oporu Polaków w latach PRL, opisuje życie codzienne w PRL,
III Rzeczpospolita.
Uczeń posługuje się pojęciami: demokracja, koalicja, rządy prawa, samorząd, klasa społeczna, podatki, budżet, prawo, terroryzm, satelita, ochrona środowiska, globalna wioska, reklama.
lokalizuje czasowo-przestrzennie wydarzenia historyczne: „okrągły stół i powstanie III Rzeczpospolitej
objaśnia, jakie zmiany zaszły w 1989 r. (godło, ustrój polityczny, gospodarczy, administracyjny, sojusze), objaśnia, co to jest prawo, wskazuje instytucje stojące na straży prawa, zna symbole, siedzibę, cel istnienia i państwa członkowskie Unii Europejskiej,
Uczeń wymienia okoliczności odzyskania suwerenności i powstania III Rzeczpospolitej, uzasadnia konieczność istnienia i przestrzegania prawa, wskazuje instytucje stojące na straży prawa, objaśnia, czym jest proces integracji europejskiej oraz dlaczego Polska wstąpiła do Unii Europejskiej,
IV Świat współczesny.
Uczeń posługuje się pojęciami: prawo, terroryzm, satelita, ochrona środowiska, globalna wioska, reklama.
wymienia wybrane problemy, przed którymi stoi ludzkość w XXI wieku (przemoc, terror, reklama, ekologia),
Uczeń posługuje się następującymi pojęciami: stacje kosmiczne, sondy międzyplanetarne, satelita, ochrona środowiska, omawia ogólnie problemy XXI w.
Podręczniki
Wykaz podręczników na nowy rok szkolny 2022/2023.
Oddziały zerowe
Klasy 1-8 (do kupienia)
Dla rodzica
UBEZPIECZENIE UCZNIÓW na rok szkolny 2021/2022
W D Ż
Menu
Komunikaty dyrektora
NAUKA w SP1
DLA RODZICÓW
DLA NAUCZYCIELI
PANEL INFORMACYJNY
DLA ÓSMOKLASISTY

Deklaracja dostępności

Menu obiadowe

Prawo szkolne
O szkole
Czersk i okolice
Stowarzyszenie

SU
ZHP
Pedagog i psycholog
Logopeda
Rzecznik Praw Ucznia
Rycerstwo

Zajęcia pozalekcyjne
Kategorie newsów
Terminarz 2021/2022
Sukcesy i uroczystości

Promocja Zdrowia
Ekologia
Sport
Żeglarstwo
Języki obce i regionalne
Biblioteka
Świetlica

Opracowania n-li
Plan lekcji

Najlepsi uczniowie
Gazetka szkolna
Rozrywka
Różne
Dla ucznia
Regulaminy
Konkursy 2020/2021

Zadania i ćwiczenia:
Zadania interaktywne

Przedmioty
Technika:
Technika (K.Mróz)

Historia:
Historia (M.Talewski)
Nasze Konkursy
Ogólnopolski Konkurs Grafiki Komputerowej "Bezpieczne Wakacje"

REGULAMIN
Wyniki poprzednich edycji konkursu:
rok 2022
rok 2021
rok 2020
rok 2019
rok 2018
rok 2017
rok 2016
rok 2015
rok 2014
rok 2013
rok 2012
rok 2011
rok 2010
rok 2009
rok 2008
rok 2007
rok 2006
107927776 Unikalnych Wizyt
Powered by PHP-Fusion © 2003-2024
Kazimierz Kosecki SP1 Czersk
Theme Designed by: Brimstone