WYMAGANIA EDUKACYJNE Z HISTORII I SPOŁECZEŃSTWA
SZKOŁA PODSTAWOWA
KLASA VI
I Wiek XIX. (Piękny wiek XIX.)
Uczeń posługuje się w stopniu podstawowym następującymi pojęciami: rewolucja przemysłowa, kapitaliści, robotnicy, kapitalizm, strajk, romantyzm, wojna partyzancka, inteligencja, pozytywiści, emigracja, obywatel, naród, suwerenność, konstytucja, autonomia, prawa i obowiązki obywatelskie, prawo wyborcze, partia polityczna, parlament, rząd,
wymienia daty graniczne epoki (XIX) i najważniejszedaty z dziejów Polski 1830,1863
lokalizuje czasowo-przestrzennie wydarzenia historyczne: powstanie listopadowe, powstanie styczniowe,
wymienia różne formy walki Polaków o przetrwanie narodowe w XIX wieku, opowiada o niektórych aspektach życia codziennego wsi i miasta w XIX wieku,
omawia okoliczności odbudowy państwowości polskiej w powiązaniu z pierwszą wojną światową, wyjaśnia, dlaczego dzień 11 listopada jest świętem państwowym, w prosty sposób charakteryzuje II Rzeczpospolitą, wymienia sąsiadów II Rzeczpospolitej, w prosty sposób charakteryzuje Niemcy hitlerowskie i ZSRR
Uczeń posługuje się następującymi pojęciami: inwestycje, socjaliści, bohater romantyczny, wojna partyzancka, inteligencja, pozytywiści, emigracja, prawo wyborcze, partia polityczna, parlament, okalizuje czasowo-przestrzennie wydarzenia historyczne: Księstwo Warszawskie, omawia różne formy walki Polaków o przetrwanie narodowe w XIX wieku, omawia życie codzienne wsi i miasta w XIX wieku, wskazuje i omawia najważniejsze osiągnięcia cywilizacyjne XIX wieku (sposób sprawowania władzy, wynalazki),
II XX wiek.
Początek wieku, wielka wojna, XX – lecie międzywojenne
Uczeń posługuje się pojęciami: wojna pozycyjna, bolszewicy, mniejszości narodowe, republika, kryzys gospodarczy, faszyzm, rasizm, dyktator, terror, wojna błyskawiczna, okupacja, obozy koncentracyjne,
Wymienia daty graniczne epok ( XX wiek) i najważniejsze daty z dziejów Polski ( 1918, 1939).
Wskazuje na mapie zmiany (ze szczególnym uwzględnieniem Polski) po pierwszej wojnie światowej.
Lokalizuje czasowo-przestrzennie wydarzenia historyczne: pierwsza wojna światowa, odrodzenie Polski,
Uczeń posługuje się następującymi pojęciami: demagog, dyktator, terror, kolektywizacja, Wyjaśnia okoliczności odzyskania niepodległości w 1918 r. i ustalenia granic, omawia ustrój II Rzeczpospolitej, skład społeczny, osiągnięcia (republika, sejm, prezydent, wybory, konstytucja, prawa człowieka i obywatela, mniejszości narodowe), wyjaśnia, czym był faszyzm oraz dyktatura Stalina,
Czas gorącej i zimnej wojny. Czas PRL – u.
Uczeń posługuje się pojęciami: żelazna kurtyna, zimna wojna, gospodarka planowana centralnie, stan wojenny, wymienia daty graniczne epok ( XX wiek) i najważniejsze daty z dziejów Polski ( 1918, 1939, 1945, 1989, 1999).
wskazuje na mapie zmiany (ze szczególnym uwzględnieniem Polski) po II wojnie światowej.
lokalizuje czasowo-przestrzennie wydarzenia historyczne: wybuch drugiej wojny światowej, 17 września 1939 r. (dwie okupacje), polskie państwo podziemne, powstanie warszawskie, następstwa drugiej wojny światowej (podział na dwa bloki), powstanie PRL, PRL — powstanie „Solidarności", stan wojenny, okrągły stół
wskazuje na przyczyny drugiej wojny światowej, opisuje formy walki wyjaśnia, jaka była polityka okupantów wobec narodu polskiego, charakteryzuje formy oporu, opisuje los Żydów w czasie drugiej wojny światowej,
opisuje uzależnienie Polski od ZSRR (PRL — państwo niedemokratyczne), omawia formy oporu Polaków w latach PRL, opisuje życie codzienne w PRL, wymienia okoliczności odzyskania suwerenności i powstanie
III RP
Uczeń posługuje się następującymi pojęciami: wojna błyskawiczna, okupacja, obozy koncentracyjne, obozy zagłady, holocaust, demokracja, koalicja, wyjaśnia, jaka była przyczyna drugiej wojny światowej, opisuje formy walki, wyjaśnia, jaka była polityka okupantów wobec narodu polskiego, charakteryzuje formy oporu, opisuje los Żydów w czasie drugiej wojny światowej, wskazuje następstwa drugiej wojny światowej, wyjaśnia i opisuje uzależnienie Polski od ZSRR (PRL — państwo niedemokratyczne), omawia formy oporu Polaków w latach PRL, opisuje życie codzienne w PRL,
III Rzeczpospolita.
Uczeń posługuje się pojęciami: demokracja, koalicja, rządy prawa, samorząd, klasa społeczna, podatki, budżet, prawo, terroryzm, satelita, ochrona środowiska, globalna wioska, reklama.
lokalizuje czasowo-przestrzennie wydarzenia historyczne: „okrągły stół i powstanie III Rzeczpospolitej
objaśnia, jakie zmiany zaszły w 1989 r. (godło, ustrój polityczny, gospodarczy, administracyjny, sojusze), objaśnia, co to jest prawo, wskazuje instytucje stojące na straży prawa, zna symbole, siedzibę, cel istnienia i państwa członkowskie Unii Europejskiej,
Uczeń wymienia okoliczności odzyskania suwerenności i powstania III Rzeczpospolitej, uzasadnia konieczność istnienia i przestrzegania prawa, wskazuje instytucje stojące na straży prawa, objaśnia, czym jest proces integracji europejskiej oraz dlaczego Polska wstąpiła do Unii Europejskiej,
IV Świat współczesny.
Uczeń posługuje się pojęciami: prawo, terroryzm, satelita, ochrona środowiska, globalna wioska, reklama.
wymienia wybrane problemy, przed którymi stoi ludzkość w XXI wieku (przemoc, terror, reklama, ekologia),
Uczeń posługuje się następującymi pojęciami: stacje kosmiczne, sondy międzyplanetarne, satelita, ochrona środowiska, omawia ogólnie problemy XXI w.
|
|