VI
Temat: Rodzina dawna i współczesna. Co rodzina daje człowiekowi?
s. 27 – 30
s. 25 – 30 nowy
1. W dawnych czasach rodzina była rodziną wielopokoleniową. Członkowie rodziny mieli określone obowiązki.
2. Współczesna polska rodzina jest najczęściej dwupokoleniowa. Każdy w rodzinie powinien wypełniać swoje obowiązki.
3. Jak pomagam mamie i tacie w codziennych obowiązkach?
4. Co rodzina daje człowiekowi?
- uczę się mówić,
- wiem, jak należy postępować,
- wspólnie z rodziną spędzam czas wolny,
- otrzymuję opiekę i wsparcie.
Zadanie domowe – pisemnie
Jak twoja rodzina spędza wspólnie czas wolny w niedzielę lub święta?
VII
Temat: Imię, przezwisko, nazwisko – jak powstały nazwiska?
s. 30 – 31
s. 31 – 32 nowy
1. Nazwiska powstawały w różny sposób.
2. Nazwiska powstały:
- od nazwy jakiegoś miejsca (Górski),
- od nazwy miejscowości (Czerski),
- od nazw zawodów (Kowalski),
- od imion (Jankowski),
- od nazwy herbu (Sulima),
- od przezwisk (Brzuchaty),
- od plemion, narodów (Wołosik),
3. Każde nazwisko można przezwać, czyli od niego utworzyć przezwisko.
4. My wiemy, że ludzie kulturalni nie wyzywają się.
Zadanie domowe
Czy potrafisz wyjaśnić pochodzenie swojego nazwiska? Pytaj członków rodziny.
VIII
Temat: Historia i tradycja mojej rodziny. Rodzina jest jak drzewo.
s. 32 – 33
s. 32 – 35 nowy
1. Historia i tradycje rodzinne są bardzo ważne.
2. W rodzinie są stare fotografie, pamiątki, dokumenty, odznaczenia, tradycyjne potrawy, zwyczaje, itp.
Zadanie domowe (1)
Przygotuj wywiad z członkiem swojej rodziny w formie pisemnej lub elektronicznej. Możesz wykorzystać pytania z podręcznika.
Zadanie domowe (2)
Wykonaj drzewo genealogiczne swojej rodziny i naucz się je opisywać. Umieść tam informacje Tobie, rodzeństwu, rodzicach dziadkach, podaj imiona i nazwiska oraz nazwiska rodowe pań.
|
|