XVIII
Temat: Nad wielką rzeką.
s. 72 - 76
s. 68 – 73 nowy
1. Najdawniejsi ludzie osiedlali się nad rzekami:
- woda do picia,
- łowili ryby,
- polowali na zwierzęta,
- nawadnianie pól,
- z roślin nad rzekami wykonywano domy, łodzie, broń, itp.
- higiena ciała,
- z mułu rzecznego wykonywano cegły, z gliny naczynia,
- rzeka zapewniała obronę,
- rzeka drogą transportu.
2. Osady powiększały się:
- podział pracy,
- handel wymienny,
- pieniądz,
- pojawiła się władza, władca,
- prawo,
- pismo,
- miasta,
- CYWILIZACJA
3. Cywilizacja to pewien stopień rozwoju osiągnięty przez społeczeństwo.
4. Cechy naszej cywilizacji:
- komputery,
- radio, telewizja,
- telefony,
- energia elektryczna,
- samochody,
- samoloty,
- sprzęt AGD, itp.
5. Pierwsze cywilizacje:
- CYWILIZACJA MEZOPOTAMII,
- CYWILIZACJA EGIPTU,
- CYWILIZACJA INDUSU,
- CYWILIZACJA ŻÓŁTEJ RZEKI.
Zadanie domowe.
Wypiszę z podręcznika informacje.
s. 74 – 75, s. 72 – 73 nowy
Co zawdzięczamy poszczególnym cywilizacjom?
XIX
Temat: Życie codzienne w Egipcie.
s. 76 – 79, 81 - 82
s. 74 – 76, 76 – 77 nowy
1. Rzeka Nil regularnie wylewała wody.
2. Egipcjanie budowali sieć kanałów nawadniających.
3. Egipcjanie zawdzięczali pomyślność Nilowi i swojej pracy.
4. Cykl życia ludzi uzależniony był od cyklu wylewów Nilu.
5. Nil był drogą transportu.
Egipcjanie budowali łodzie z papirusu.
6. Egipcjanie cenili życie rodzinne.
Temat: W cieniu piramid. – tekst do przepisania z Internetu
s. 80
s. 76 – 77 nowy
1. W związku z piramidami nie potrafimy wszystkiego wyjaśnić.
2. Być może piramidy to grobowce faraonów – królów egipskich.
3. Egipcjanie wierzyli w życie po śmierci:
- zachowanie ciała,
- zachowanie imienia.
4. Mumia to zabalsamowane zwłoki.
5. Biednych Egipcjan chowano w piasku pustyni.
6. Do piramid wkładano cenne przedmioty. Zawartość większości piramid zrabowano.
XX
Temat: Jak człowiek nauczył się pisać? Pismo obrazkowe dzisiaj.
s. 82 – 86
s. 78 – 81 nowy
1. Pismo pojawiło się gdy było potrzebne.
2. Rodzaje pisma:
- człowiek rysował,
- pismo klinowe,
- pismo obrazkowe (hieroglificzne) hieroglify to święte znaki
- pismo alfabetyczne (Fenicjanie)
3. Obrazki są zrozumiałe dla ludzi mówiących różnymi językami.
4. Gdzie stosujemy “pismo obrazkowe”?
- znaki drogowe,
- znaki informacyjne,
- znaki ostrzegawcze (bezpieczeństwa).
|
|