|
Świat starożytny. Cywilizacja śródziemnomorska - Rzym. |
XXIX
Temat: Świat Rzymu.
s. 112 – 115
s. 104 – 107 nowy
1. Miasto Rzym założono według legendy w 753 r. pne.
2. Założycielami byli Romulus i Remus. (ROMA) – legenda o założeniu miasta Rzymu.
3. Rzym był początkowo małą osadą, później stała się wielkim imperium.
4. W Rzymie rządzili królowie, później była republika, jeszcze później rządzili cesarze.
republika – res – rzecz, publica – publiczna, powszechna
republika – rzeczą publiczną, należącą do wszystkich jest państwo
republika = rzeczpospolita
5. Rzymianie w wyniku podbojów utworzyli ogromne państwo (Imperium Rzymskie) na trzech kontynentach: Europa, Azja, Afryka.
6. W kraju panował pokój i dobrobyt.
7. W V w. n.e. barbarzyńcy najeżdżali państwo rzymskie. Pańtwo podzieliło się na Zachodnie i Wschodnie.
8. W 476 r. n. e. (II poł. V w.) cesarstwo zachodniorzymskie z Rzymem upadło – koniec Starożytności, początek Średniowiecza.
XXX
Temat: Życie codzienne w Rzymie.
s. 116 – 119
s. 107 – 111 nowy
1. Jak mieszkali biedni i bogaci Rzymianie?
2. Uroczystym strojem bogatych Rzymian była toga.
3. Rzymscy chłopcy i dziewczęta zdobywały wiedzę w domach rodzinnych lub w domu nauczyciela. W domach bogatych Rzymian cenionymi nauczycielami byli niewolnicy greccy. Rzymianie zdobywali wiedzę, sprawność fizyczną i chętnie bawili się. Wykształceni Rzymianie oprócz łaciny posługiwali się językiem greckim.
4. Rozrywki Rzymian:
- Rzymianie chętnie przebywali na forum (rynek),
- spędzali chętnie czas w termach – łaźniach,
- oglądali walki gladiatorów w amfiteatrach oraz inne krwawe przedstawienia,
[„chleba i igrzysk” wołał do cesarzy biedny lub Rzymu]
- w cyrkach odbywały się wyścigi rydwanów,
- zajmowali się hazardem.
Zadanie domowe – pisemnie
Czym była „bazylika” w Rzymie?
Tekst z Internetu
5. W państwie rzymskim istniało niewolnictwo.
Niewolnikami byli:
- jeńcy wojenni,
- ofiary piratów,
- dzieci niewolników,
- ludzie sprzedani w niewolę za długi.
Los niewolników był na ogół ciężki. Na lepsze traktowanie mogli liczyć
niewolnicy pracujący w domu. Najcięższy los dotykał pracujących w kopalniach, na polach i gladiatorów. Niektórzy niewolnicy mogli liczyć na wyzwolenie – stawali się wyzwoleńcami.
XXXI
Temat: Jak Rzymianie wznosili wspaniałe budowle.
s. 120
s. 111 – 112 nowy
1. Rzymianie znali cement, nawet cement tężejący w wodzie.
2. Budowali:
- mosty,
- akwedukty (wodociągi),
- ścieki kanalizacyjne,
- drogi “Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu”.
- świątynie,
- porty,
- warownie, forty,
- domy, wille.
XXXII
Temat: Starożytne Pompeje.
s. 121 – 125
s. 113 – 116 nowy
1. Pompeje w czasach imperium rzymskiego były dla mieszkańców Rzymu miejscem wypoczynku - kurortem.
2. 24 sierpnia 79 r. wybuchł pobliski wulkan Wezuwiusz i zasypał Pompeje i pobliskie Herkulanum.
3. Zasypane Pompeje odkryto przypadkowo w XVIII w.
4. W połowie XIX w. rozpoczęto wykopaliska archeologiczne.
5. Obecnie Pompeje to klejnot archeologii.
XXXIII
Temat: Jak Rzymianie prowadzili wojny.
s. 125 – 127
s. 117 – 118 nowy
1. „Chcesz pokoju, szykuj wojnę” mawiali Rzymianie.
2. Rzymianie posiadali znakomitą armię. Wyciągali wnioski z klęsk i uczyli się od wrogów.
3. Legion rzymski liczył ok. 5 tysięcy żołnierzy.
4. Opisz na podstawie podręcznika uzbrojenie i wyposażenie legionisty rzymskiego.
5. Armia rzymska:
- znakomicie wyszkolona, uzbrojona i zdyscyplinowana – decymacja,
- stosowała machiny oblężnicze,
- różne sposoby walki (żółw, abordaż),
- obozy warowne, forty.
|
|
|
Podręczniki |
|
Dla rodzica |
|
Nasze Konkursy |
|
|