VIII
Temat: Dlaczego ludzie Średniowiecza nie mieli tych samych praw?
s. 22 – 25
1. Obecnie wszyscy są równi wobec prawa.
2. Społeczeństwo średniowieczne:
+ na czele państwa stał król – rządził,
- rycerze, późniejsza szlachta – walczą,
- duchowni – modlą się,
- chłopi – pracują na roli,
- ! mieszczanie – mieszkańcy miast – zajęcia miejskie (handel, rzemiosło).
3. Najcenniejszym dobrem w Średniowieczu była ziemia uprawna.
4. W Średniowieczu w Europie mieszkało mniej ludzi niż obecnie.
5. Podróżowanie w Średniowieczu nie było bezpieczne.
6. Dzień powszedni człowieka średniowiecznego – przeczytać z podręcznika.
7. W Średniowieczu wykorzystywano siłę mięśni ludzkich, zwierząt, wiatru i płynącej wody.
Zadanie domowe (1) - pisemnie
Dlaczego ludzie średniowiecza bali się śmierci?
Zadanie domowe (2) – ustnie
Co symbolizuje „taniec śmierci”?
IX
Temat: Na zamku rycerskim. s. 26 – 29
1. Zamek to miejsce obronne.
2. Elementy obronne zamku:
- grube mury,
- wieże obronne,
- obronne miejsce (wzgórze, rozwidlenie rzek, jezioro, wyspa, półwysep, teren bagienny),
- bramy obronne – baszty,
- ruchoma krata,
- zwodzony most,
- fosy suche i z wodą,
- wysoka wieża obserwacyjna,
- podziemny tunel do ucieczki.
3. Zajęcia mieszkańców zamku:
- pan zamku doglądał gospodarstwa,
- polowania,
- biesiady i uczty,
- gra w karty, szachy i w kości,
- słuchanie pieśni trubadurów – wędrownych śpiewaków,
- turnieje rycerskie.
Zadanie domowe
Wypiszę cechy dobrego rycerza.
X
Temat: Życie w średniowiecznym klasztorze – w klasztornej bibliotece.
s. 30 – 33
1. Klasztor w Średniowieczu to często miejsce obronne.
2. W klasztorach mieszkali mnisi – samotnicy tworząc wspólnotę.
3. Żyli oni według określonych zasad – reguły.
“Módl się i pracuj”.
4. Elementy klasztoru – podr. s. 30.
5. Zajęcia mnichów:
- modlitwa,
- praca fizyczna,
- praca umysłowa
(rolnictwo, hodowla zwierząt, ryb, ogrodnictwo, pszczelarstwo, rzemiosło, medycyna)
(nauka – zdobywanie wiedzy, nauka – edukacja, kopiowanie – przepisywanie ksiąg)
6. Klasztory były miejscem przechowywania relikwi i pielgrzymek.
XI
Temat: Idziemy do średniowiecznej szkoły.
s. 34 – 35
1. W Średniowieczu szkoły istniały w klasztorach, przy katedrach, bądź w miastach.
2. Jak uczono się w średniowiecznej szkole?
3. W dawnej szkole uczono:
- czytania i pisania po łacinie,
- gramatyki,
- retoryki,
- astronomii,
- arytmetyki,
- geometrii,
- muzyki.
4. Czy wiesz czym był abakus i jak się nim posługiwano?
Zadanie domowe - pisemnie
Jakie znaczenie ma zastosowanie cyfr arabskich?
XII
Temat: Jak powstały uniwersytety?
s. 36
1. Niektóre szkoły z racji zasobnych bibliotek i sławnych wykładowców cieszyły się uznaniem. Przekształcały się w uniwersytety.
2. Uczono tam prawa, medycyny i teologii.
3. Najstarszy polski uniwersytet powstał z inicjatywy króla Kazimierza Wielkiego w Krakowie w1364 r.(II poł.XIVw.) – Akademia Krakowska.
4. Życie studentów (żaków, scholarów) było trudne, ale
i wesołe.
Zadanie domowe – pisemnie
Jak rozumiesz słowa Abelarda?
„Staranne i częste zadawanie pytań jest kluczem do mądrości”.
XIII
Temat: Jak budowano katedry?
s. 37 – 39
1. W Średniowieczu budowano w stylu romańskim i gotyckim.
2. Cechą stylu romańskiego była obronność – grube mury, małe okienka.
3. Styl gotycki to budowle wysokie, strzeliste, duże okna z witrażami.
4. Budowa katedry była trudna, kosztowna i pracochłonna. Budową katedr zajmowali się specjaliści (architekci, murarze, rzeźbiarze) przenoszący się z miejsca na miejsce i strzegący tajemnicy swego fachu.
Zadanie domowe – pisemnie
Wyjaśnij dlaczego mówimy, że „katedry to budowle z kamienia, szkła i światła”
XIV
Temat: Zabytki romańskie
i gotyckie w Polsce.
1. Zabytki romańskie w Polsce:
- Kolegiata śś Piotra i Pawła w Kruszwicy,
- Kolegiata NMP w Tumie pod Łęczycą,
- Rotunda św. Prokopa w Strzelnie,
- Kościół św. Andrzeja w Krakowie.
2. Zabytki gotyckie w Polsce:
- bazylika Mariacka w Gdańsku,
- Zamek Krzyżacki w Malborku,
- Ratusz miejski i mury obronne w Toruniu,
- Kościół NMP w Toruniu,
- Bazylika śś Janów w Toruniu,
- Katedra Wniebowzięcia NMP we Włocławku,
- kamieniczki przy Starym Rynku w Poznaniu,
- Kościół Ścięcia św. Jana w Chojnicach.
XV
Temat: Jak toczono bitwy w Średniowieczu?
s. 40 – 41
1. W Średniowieczu wojna była wydarzeniem naturalnym i codziennym.
2. Kościół katolicki starał się ograniczyć ilość walk wprowadzając „pokój boży”.
3. Walczono o ziemię, łupy, koronę, władzę.
4. Na jaką broń walczono?
- łuki,
- miecze,
- topory,
- włócznie,
- młoty,
- maczugi bojowe,
- kusze,
- armaty.
|
|