|
Wiek XVIII. Czas postępu, czas rewolucji. |
WIEK XVIII. CZAS POSTĘPU. CZAS REWOLUCJI.
XLVII
Temat: Wiek XVIII – wiekiem Oświecenia.
s. 115 – 117
1701 – 1800 wiek XVIII
1. Oświecenie to kierowanie się rozumem i doświadczeniem.
ratio [racjo] z łać - rozum
Racjonalizm – kierowanie się rozumem w poznawaniu świata.
Empiryzm – stosowanie doświadczenia w poznawaniu świata.
2. W wieku XVIII dyskutowano i zadawano pytania:
- czy wszyscy ludzie są równi,
- czy wszyscy mają te same prawa,
- jakie jest pochodzenie władzy,
- jak wybierać i jak usuwać władzę,
- jak poprawić warunki życia,
- czy ludzie powinni mieć przywileje.
3. Wiedza naukowa i wynalazki wpływały na poprawę warunków życia ludzi.
4. Modne było wówczas słowo “POSTĘP”.
XLVIII
Temat: Co zawdzięczamy Beniaminowi Franklinowi?
s. 118 – 119
1. Beniamin Franklin wynalazł piorunochron.
2. Król Stanisław August Poniatowski polecił założyć piorunochron (konduktor) na dachu zamku królewskiego w Warszawie.
XLIX
Temat: Jak Amerykanie walczyli o niepodległość?
s. 120 – 123
Co wydarzyło się w 1492 roku?
1. W XVIII w. w Ameryce Północnej było 13 kolonii angielskich.
2. Rdzennymi mieszkańcami obu Ameryk byli Indianie.
3. Przyczyny konfliktu kolonistów z Anglią:
- wysokie podatki,
- ograniczenie działalności gospodarczej,
- narzucanie wysokich cen towarów.
4. “Herbatka po bostońsku” - bunt mieszkańców Bostonu przeciw wysokim cenom angielskiej herbaty.
5. Przedstawiciele kolonii (stanów) uchwalili 4 lipca 1776 r. [II poł XVIII w.] w Filadelfii Deklarację Niepodległości Stanów Zjednoczonych – wypowiedzenie wojny Anglii.
6. Wojna o wolność Stanów Zjednoczonych 1775 – 1781.
7. W tej wojnie walczyli po stronie Amerykanów Europejczycy, również Polacy:
- Tadeusz Kościuszko,
- Kazimierz Pułaski.
L
Temat: Stany Zjednoczone republiką.
s. 123
1. W 1787 r. Amerykanie uchwalili Konstytucję.
2. Państwo nazwane Stany Zjednoczone Ameryki (USA) było republiką o charakterze federacyjnym.
[zasada trójpodziału władzy]
3. Jerzy Waszyngton - dowódca armii pierwszym prezydentem.
4. Konstytucja amerykańska i charakter państwa były realizacją w praktyce ideałów Oświecenia.
LI
Temat: Francja w XVIII w. państwem wielkim, ale źle rządzonym.
s. 124 – 126
1. W XVIII w. Francja była potężnym krajem, ale źle zorganizowanym.
2. Istniały 3 stany społeczne:
- Stan I – duchowieństwo,
- Stan II – szlachta,
- Stan III – mieszczanie (burżuazja – bogate mieszczaństwo), chłopi, rzemieślnicy, kupcy, handlarze, przekupnie, biedota miejska i wiejska, dziennikarze, nauczyciele, pisarze, marynarze, pracownicy manufaktur, złodzieje, żebracy, itp.
3. Stan I i II - 1% – 3%
Stan III – 97%
4. Król Francji był władcą absolutnym, miał nieograniczoną władzę.
5. Utrzymanie dworu oraz życie próżniacze szlachty i duchowieństwa pochłaniało ogromne sumy pieniędzy.
LII
Temat: Rewolucja we Francji czyli jak burżuazja przejęła władzę.
s. 126 – 128
1. Stan I i II nie chciał płacić podatków. Przedstawiciele
Stanu III ogłosili siebie Zgromadzeniem Narodowym.
2. 14 VII 1789 r. ludność Paryża zdobyła Bastylię – więzienie królewskie.
3. Zgromadzenie Narodowe uchwaliło Deklarację Praw Człowieka i Obywatela
26 VIII 1789 r.
“wolność, równość, braterstwo”
Barwy: czerwony, biały, niebieski – sojusz Paryża z królem.
4. Króla oskarżono o zdradę i zgilotynowano podobnie jak jego żonę Marię Antoninę.
Poddani króla stawali się obywatelami państwa – państwo republiką.
5. We Francji zapanowała republika i czas terroru jakobinów (Maksymilian Robespierre):
- terror - prześladowania ze względów politycznych (z powodu przekonań),
- bunty wewnętrzne – powstanie chłopów w Wandei,
- wojna z sąsiadami – Prusami, Austrią,
- kontrola cen,
- reforma armii,
- nowy sposób walki – uderzenia na bagnety bez ostrzału artyleryjskiego.
6. Po upadku jakobinów władzę we Francji przejął generał Napoleon Bonaparte.
LIII
Temat: Co zawdzięczamy rewolucji francuskiej?
s. 124 – 128
Praca samodzielna uczniów w grupach.
- co dobrego powiemy o rewolucji francuskiej,
- co złego powiemy o rewolucji francuskiej,
- bilans rewolucji i ogólna ocena.
|
|
|
Podręczniki |
|
Dla rodzica |
|
Nasze Konkursy |
|
|