Procedury bezpieczeństwa podczas organizacji zajęć opiekuńczo – wychowawczych w klasach 0-III
Na podstawie:
- Ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych,
- rozporządzenia Ministra Edukacji i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie środków bezpieczeństwa w szkołach publicznych i niepublicznych oraz obiektach edukacyjnych (Dz. U z 22.012003r.) z późniejszymi zmianami,
- rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 27 lutego 2020 r. w sprawie zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2 (Dz. U. 2020 poz. 325), art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2019 r. poz. 1239 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 284 i 322) z późniejszymi zmianami
- wytycznych Ministerstwa Zdrowia, Państwowej Inspekcji Sanitarnej i Ministerstwa Edukacji Narodowej dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej i innych form wychowania przedszkolnego z 30 kwietnia 2020 r.
- wytycznych Informacji Głównego Inspektora Sanitarnego dla dyrektorów przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, z 30 kwietnia 2020 r.
- wytycznych przeciwepidemicznych Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministra Zdrowia i Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 i 15 maja 2020 r.
PRZEDMIOT I ZAKRES STOSOWANIA PROCEDURY
- Przedmiotem procedury jest określenie zasad profilaktyki zarażenia koronawirusem na terenie szkoły
- Zakres stosowania dotyczy uczniów, wszystkich pracowników szkoły, a także rodziców i opiekunów prawnych uczniów placówki.
DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE
Realizacja zaleceń Głównego Inspektoratu Sanitarnego i Ministra Zdrowia
- Wyposażenie pracowników w środki ochrony osobistej (maseczki – ew. przyłbice, rękawiczki jednorazowe).
- Bezwzględne przestrzeganie zasad higieny osobistej (w tym częste mycie rąk – dzieci pod nadzorem pracownika.)
- Systematyczna dezynfekcja powierzchni.
Należy pamiętać o częstym myciu rąk wodą z mydłem a jeśli nie ma takiej możliwości dezynfekować je płynami/żelami na bazie alkoholu (min. 60%).
- Stosowanie zasady ochrony podczas kichania i kaszlu
Podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzuć chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce używając mydła i wody lub zdezynfekować je środkami na bazie alkoholu (min. 60%). Zakrycie ust i nosa podczas kaszlu i kichania zapobiega rozprzestrzenianiu się zarazków, w tym wirusów. Jeśli nie przestrzega się tej zasady można łatwo zanieczyścić przedmioty, powierzchnie lub dotykane, np. przy powitaniu, osoby.
- Zachowanie bezpiecznej odległości
Należy zachować co najmniej 1,5 metr odległości pomiędzy osobami
- Unikanie dotykania oczu, nosa i ust
Dotknięcie oczu, nosa lub ust zanieczyszczonymi rękami, może spowodować przeniesienie się wirusa z powierzchni na siebie.
- Obserwacja objawów – mierzenie temperatury na wejściu do szkoły termometrem bezdotykowym oraz w przypadku podejrzenia stanu podgorączkowego u dziecka.
- Umieszczenie w salach i toaletach szkolnych instrukcji mycia rąk.
- Dezynfekcja powierzchni częstego kontaktu (klamek, poręczy, szafek uczniowskich).
- Przybory do ćwiczeń (piłki, skakanki, obręcze itp.) wykorzystywane podczas zajęć należy dokładnie czyścić lub dezynfekować.
- Sprzęt na boisku wykorzystywany podczas zajęć powinien być regularnie czyszczony
z użyciem detergentu lub dezynfekowany, jeżeli nie ma takiej możliwości należy zabezpieczyć go przed używaniem.
- Umieszczenie pojemnika z płynem dezynfekującym wraz z instrukcją przy wejściach do szkoły.
- Umieszczenie przy wejściu do szkoły numerów telefonów do właściwej stacji sanitarno-epidemiologicznej, oddziału zakaźnego szpitala, z którymi się należy kontaktować w przypadku stwierdzenia objawów.
- Przygotowanie izolatki na terenie szkoły (gabinet pielęgniarki).
ZAKRES OBOWIĄZKÓW RODZICA
- Zgłasza do wychowawcy klasy chęć posłania dziecka do szkoły w ramach zajęć opiekuńczo-wychowawczych
- Składa oświadczenie (załącznik 1).
- Przyprowadzając dziecko zachowuje dystans społeczny minimum 2 metry (do pracowników szkoły i innych rodziców z dziećmi).
- W przypadku wystąpienia niepokojących objawów, przebywania na kwarantannie lub izolacji Rodzic nie posyła dziecka do szkoły, by nie narażać innych, zdrowych dzieci na zarażenie wirusem.
- Dba o zdrowie swoje i innych – jedynie zdrowe osoby mogą przyprowadzać i odbierać dzieci.
- Informuje wychowawców o numerze telefonu do szybkiego kontaktu.
- Zaopatruje dziecko w maseczkę w drodze do i ze szkoły.
- Przypomina codziennie dziecku o podstawowych zasadach higieny.
- Zwraca uwagę na odpowiedni sposób zasłaniania twarzy podczas kichania i kasłania przez dziecko.
- Pilnuje by dziecko nie przynosiło żadnych zabawek do szkoły.
ORGANIZACJA ZAJĘĆ
- Szkoła organizuje zajęcia opiekuńczo-wychowawcze z elementami zajęć dydaktycznych.
- W grupie może przebywać 12 uczniów. W uzasadnionych przypadkach za zgodą organu prowadzącego można zwiększyć liczbę dzieci - nie więcej niż o 2. Przy określaniu liczby uczniów w grupie należy uwzględnić także rodzaj niepełnosprawności uczniów.
- W miarę możliwości do grupy przyporządkowani są ci sami nauczyciele.
- Jedna grupa uczniów przebywa w wyznaczonej i w miarę możliwości stałej sali.
- Minimalna przestrzeń do zajęć dla uczniów w sali nie może być mniejsza niż 4 m2 na 1 osobę (uczniów i nauczycieli).
- Z sali, w której przebywa grupa, należy usunąć przedmioty i sprzęty, których nie można skutecznie umyć, uprać lub dezynfekować.
- W sali odległości pomiędzy stanowiskami dla uczniów powinny wynosić min. 1,5 m
(1 uczeń – 1 ławka szkolna).
- Uczeń posiada własne przybory i podręczniki, które w czasie zajęć mogą znajdować się na stoliku szkolnym ucznia, w tornistrze lub we własnej szafce. Uczniowie nie powinni wymieniać się przyborami szkolnymi między sobą.
- W sali gimnastycznej mogą przebywać dwie grupy uczniów. Po każdych zajęciach używany sprzęt sportowy oraz podłoga powinny zostać umyte lub zdezynfekowane.
- Należy wietrzyć sale co najmniej raz na godzinę, w czasie przerwy, a w razie potrzeby także w czasie zajęć.
- Nauczyciel organizuje przerwy dla swojej grupy, w interwałach adekwatnych do potrzeb, jednak nie rzadziej niż po 45 min. Grupa spędza przerwy pod nadzorem nauczyciela.
- Zaleca się korzystanie przez uczniów z boiska szkolnego oraz pobytu na świeżym powietrzu na terenie szkoły, przy zachowaniu zmianowości grup i dystansu pomiędzy nimi.
- Na boisku mogą przebywać dwie grupy przy założeniu, że zachowany jest między nimi dystans.
- Należy ograniczyć aktywności sprzyjające bliskiemu kontaktowi pomiędzy uczniami.
- Należy zapewnić taką organizację pracy i koordynację, która utrudni stykanie się ze sobą poszczególnych grup uczniów (np. różne godziny przyjmowania grup
do placówki, różne godziny przerw lub zajęć na boisku).
- Nie należy organizować żadnych wyjść poza teren szkoły (np. spacer do parku).
- Uczeń nie powinien zabierać ze sobą do szkoły niepotrzebnych przedmiotów.
- Należy unikać organizowania większych skupisk uczniów w jednym pomieszczeniu,
- Szkoła organizuje zajęcia świetlicowe dla uczniów, których rodzice zgłosili potrzebę korzystania ze świetlicy szkolnej.
- Zajęcia świetlicowe odbywają się w świetlicy szkolnej z zachowaniem zasady 4 m2 na osobę. W razie potrzeby mogą zostać wykorzystane inne sale dydaktyczne.
- Nauczyciele i inni pracownicy szkoły powinni zachowywać dystans społeczny między sobą, w każdej przestrzeni szkoły, wynoszący min. 1,5 m.
- Personel kuchenny i pracownicy administracji oraz obsługi sprzątającej powinni ograniczyć kontakty z uczniami oraz nauczycielami.
|
|