KONKURS PROZDROWOTNY DLA KLAS I - III
pt. "W świecie witaminek"
Opracowanie: Ewa Keister
W miesiącu kwietniu przypada ŚWIATOWY DZIEŃ ZDROWIA. Jest to doskonała okazja, aby przybliżyć dzieciom 7 - 10 letnim zagadnienia związane z tematem - zdrowie.
W związku z tym proponuję przeprowadzić konkurs prozdrowotny, szkolny w klasach I - III z wykorzystaniem metody projektu. Przy zastosowaniu tej metody praca uczniów jest:
- w dużym stopniu samodzielna,
- świadomie planowana (z reguły wspólnie z nauczycielem),
- wszechstronnie aktywizująca,
- grupowa,
- zakończona konkretnym, materialnym rezultatem.
Proces pracy nad projektem (konkursem) o tematyce prozdrowotnej będzie przebiegał w kilku etapach:
- podzielenie się przez nauczyciela pomysłem (z uczniami) wzięcia udziału w konkursie i wzbudzenie ich zaciekawienia,
- przedyskutowanie pomysłu, przeanalizowanie treści związanych z pomysłem pod względem poznawczej i praktycznej użyteczności,
- ustalenie zakresu działań - zaplanowanie konkretnych działań dla poszczególnych uczestników - przedstawienie instrukcji projektu,
- aktywne i efektywne działania zmierzające do realizacji projektu,
- zakończenie projektu - udział klasy w konkursie, ocena wyników uzyskanych przez poszczególne klasy.
Temat projektu - konkursu
"W świecie witaminek".
Cel główny: Wzrost świadomości uczniów na temat zdrowia oraz rozwijanie aktywnych postaw wobec zdrowego styku życia.
Uczeń:
umie posłużyć się pojęciem "witamina";
wie, jakie znaczenie dla zdrowia mają witaminy;
potrafi rozróżnić produkty bogate w witaminy;
potrafi wymienić skutki niedoboru poszczególnych witamin;
rozumie potrzebę właściwego odżywiania się;
potrafi obserwować, analizować i wyciągać wnioski z oglądanych scenek;
rozwiązuje sytuacje problemowe dotyczące witamin;
umie śpiewać rytmicznie całą piosenkę.
potrafi stosować podstawowe barwy,
potrafi zaplanować i przedstawić inscenizację muzyczną (z wykorzystaniem samodzielnie przygotowanych rekwizytów).
Forma aktywności: praca grupowa, indywidualna i zbiorowa jednolita.
Metody pracy wspierające aktywność dziecka: działalności praktycznej, problemowa, dialog.
Realizacja zadań kończących się prezentacją:
- czas na realizację projektu - trzy tygodnie,
- podczas realizacji przydzielonych zadań powinna obowiązywać stała współpraca z nauczycielem (konsultacje),
- zgodnie z instrukcją dzieci przez trzy tygodnie przygotowują się do prezentacji (konkursu):
- zbierają wiadomości o wylosowanej witaminie (trzy tygodnie przed wyznaczonym terminem konkursu każda klasa losuje jedną witaminę i otrzymuje instrukcję projektu),
- robią plakat,
- przygotowują przebranie lub nakrycie głowy dla wszystkich,
- uczą się śpiewać dowolną "witaminkową" piosenkę,
- w każdej klasie dokonuje się wyboru czteroosobowego zespołu.
Środki dydaktyczne:
- materiały do wykonania rekwizytów potrzebnych na rozpoczęcie konkursu, prezentacje poszczególnych zespołów klasowych (każda klasa korzysta ze swoich materiałów),
- krzyżówki, zróżnicowane dla różnych klas, przygotowana na kartkach formatu A4,
- magnetofon z podkładem muzycznym,
- kolorowe pisaki i czyste kartki dla każdego zespołu służące do zapisywania odpowiedzi,
- puzle w kopercie (formatu A4) zróżnicowane w poziomach:
- klasa I - jabłko,
- klasa II - marchewka,
- klasa III - ogórek,
- kosz z dowolnymi produktami bogatymi w witaminy.
Miejsce konkursu: hala sportowa
Forma oceny:
- punktacja za poszczególne zadania, której dokonuje powołana komisja konkursowa zapisując wyniki na specjalnie przygotowanej do tego celu tablicy,
- zliczenie punktów pozwala na wyłonienie zwycięzców ; w przypadku remisu przewidziana jest dogrywka (dodatkowe zagadki).
PRZEBIEG KONKURSU
- ROZPOCZĘCIE KONKURSU
- Powitanie wszystkich uczestników,
- Przedstawienie komisji odpowiedzialnej za dokonanie oceny, która odbywać się będzie po wykonaniu każdego zadania.
- Przypomnienie zasad oceniania (uczniowie znają je już z instrukcji).
- POSZCZEGÓLNE ZADANIA KONKURSOWE:
- Każdy zespół przedstawia się prezentując swoją witaminkę np. okrzyk, wierszyk, rymowanka, list witaminki do dzieci. N
- Zawodnicy przystępują do rozwiązywania krzyżówek .
W tym samym czasie całe klasy śpiewają kolejno swoje piosenki.
- Każdy zespół prezentuje wykonany wcześnie w klasie plakat o swojej witamince.
- Scenka z lekarzem i pacjentem, który uskarża się na różne dolegliwości.
Zespoły klas muszą wskazać, jakich witamin brakuje pacjentowi.(Odpowiedzi piszą na kartkach, które zbiera komisja i punktuje.)
- Zawodnicy ,dostają w kopertach puzle zróżnicowane w
poziomach (klasy I - jabłko, klasy II - marchewkę, klasy III -
ogórek).
- Zespoły klas wybierają z pośród siebie jednego zawodnika, który z zawiązanymi oczami losuje z kosza dowolny produkt bogaty w witaminy i musi go rozpoznać.
- PODSUMOWANIE KONKURSU:
- Podsumowanie konkursu. Podliczenie punktacji i podanie wyników.(W przypadku remisu zadanie dodatkowych zagadek.)
- Rozdanie nagród.
LITERATURA:
- A. Molak: Metoda projektów. W; "Szkoły eksperymentalne w świecie 1900 - 1975". Red. W. Okoń. Warszawa 1977
- K Wyszyńska: Czym jest metoda projektów? "Życie Szkoły" 2001 nr 9.
- T. Brych: Święto witaminek. "Życie Szkoły" 2002 nr 1.
- M. Cackowska: Podstawa programowa dla klas I - IV. "Nauczanie Początkowe" Kielce 1997, zeszyt 3.
|
|