Uczniowie klas I-III realizując zadania proponowane w WESOŁEJ SZKOLE często przenoszą się w świat fantazji, aby poprzez zabawy tematyczne rozwijać swoje zaciekawienia, zamiłowania i zainteresowania. Blok tematyczny w kwietniu i przypadający w tym miesiącu DZIEŃ ZIEMI stał się okazją dla młodych ekologów, aby wyjątkowo uważnie przyglądać się przyrodzie, poznawać zagadnienia związane ze zmianami jakie w niej zachodzą pod wpływem działalności ludzi, zastanowić się jak można żyć z przyrodą w zgodzie.
Przenosząc się w fantastyczny świat przyrody, który nazywano EKOLANDI¡, dzieci raz w roku sprawdzają, systematyzują, lub utrwalają swoje wiadomości i umiejętności z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej. EKOLANDIA, to nierzeczywista kraina dzieci w której poprzez zabawę i radosne przeżywanie, rozwija się dziecięcą wyobraźnię, pobudza aktywność poznawczą i twórczą oraz działa według określonych zasad i umów.
Fabuła zabawy W EKOLANDII nie przewiduje zwycięzców ani pokonanych, nie ma nagród ani kar. Najważniejsza jest tu umiejętność współdziałania i współpracy w zespołach zadaniowych według określonych reguł. Głównym celem zabawy jest: wdrażanie do systematyczności, odpowiedzialności, umiejętnego dokonywania wyborów, tworzenia własnego systemu wartości zgodnego z dobrem innych.
Wszystkie dzieci z klas trzecich wybrały się do EKOLANDII 23 kwietnia 2007 r. Młodzi ekolodzy przybyli do zabawowej krainy w odświętnych strojach aby podkreślić swoje zaangażowanie, wrażliwość na piękno świata roślin oraz harmonię kolorów i gamę barw występujących w przyrodzie:
klasa III A z p. Patrykiem Muchowskim - ubrani na zielono;
klasa III B z p. Agnieszką Zienowską - ubrani na czerwono;
klasa III C z p. Wioletą Kamińską - ubrani na niebiesko;
klasa III D z p. Urszulą Sroka - ubrani na biało;
klasa III E z p. Joanną Słomińską - ubrani na żółto;
klasa III F z p. Celina Kliczkowską - ubrani na fioletowo.
Tegoroczny pobyt trzecioklasistów w EKOLANDII pobudził wyobraźnię dzieci poprzez wielozmysłowe poznawanie krajów Unii Europejskiej. Tak oto 10-latkowie zwiedzali:
ANGLIĘ - wczuwając się w rolę turystów zmagających się z gęstą mgłą;
NORWEGIĘ - wędrując przez las podczas polarnej nocy;
SZWAJCARIĘ - delektując się smakiem czekolady;
GRECJĘ - poznając niekorzystny wpływ zagrożeń środowiskowych na antyczne rzeźby;
FRANCJĘ - rozpoznając dzieła sztuki utrwalające piękno przyrody;
NIEMCY - hartując swoje ciało i wzmacniając tężyznę fizyczną.
Wędrówkę po krajach UE zakończono w POLSCE. Trzecioklasiści zajęli się projektowaniem rekreacyjnej ścieżki rowerowej dla Młodych Miłośników Przyrody. Malownicze położenie miejscowości w której mieszkają dzieci zmobilizowało małych projektantów do usytuowania ścieżki w pięknym lesie. W projektach wyeksponowano ciekawe punkty widokowe, miejsca w których można odpoczywać w bezpośrednim kontakcie z przyrodą, zaznaczono rezerwaty i pomniki przyrody.
Podczas 3 godzin pobytu w EKOLANDII dzieci miały okazję do zaprezentowania piosenek o tematyce przyrodniczej. Uczniowie klasy III B, którzy pod kierunkiem p. Marii Brańka stali się specjalistami w zakresie ekologii, przedstawili miniaturkę sceniczną zatytułowaną "Śmieciu, precz".
Pożegnalnym akcentem w EKOLANDII było podjęcie wspólnego zadania - założenie klasowych kącików przyrody. Wręczono dzieciom nasiona kwiatów, aby można w warunkach klasowych dokonywać obserwacji przyrodniczych i systematycznie pielęgnować zasiane rośliny.
Opracowanie i prowadzenie zabawy:
Maria Brańka i Lidia Pozorska
Kilka ujęć:
(kliknij na zdjęcie, aby powiększyć)
Rodzice lub prawni opiekunowie wyrazili zgodę na wykorzystanie wizerunku dzieci przez Szkołę Podstawową nr 1 w Czersku