Biuletyn Informacji publicznej  Stowarzyszenie Przyjaciół "Jedynki"Szkoła Promująca Zdrowie
   GłównaPocztaE–podręcznikiGoogle AppsOffice 365E-dziennikPlan lekcjiFilm o szkole
Czwartek, 21 listopada 2024 r. Brak aktualizacji strony od 808 dni.    
Prawo
Prawo szkolne
» Dokumenty szkolne
» Polityka prywatności
» Kalendarz roku szk.

PROCEDURY
» Hospitacja zajęć
» Ocena pracy n-la
» Awans nauczycieli:
   - kontraktowy
   - mianowany
   - dyplomowany

Wyszukiwarka działu:

Hospitacje

Procedura hospitacji zajęć

Czynności dyrektora Szkoły Podstawowej nr 1 im. Janusza Korczaka w Czersku podejmowane w procesie hospitacji

WSTĘP

HOSPITACJA jest to bardzo ważny instrument kierowania szkołą, podstawowa, główna, bezpośrednia forma nadzoru pedagogicznego, służąca poznaniu, kontroli i pomocy nauczycielom oraz doskonalenia pracy szkoły. Ważnymi elementami hospitacji są:
  • wnikliwa, fachowa obserwacja,
  • ocena,
  • instruktaż,
  • pomoc,
  • mobilizacja sił twórczych nauczycieli
  • wyrabianie umiejętności samooceny nauczycieli.
    Cele i zadania hospitacji:
    1. Podniesienie jakości pracy szkoły
    2. Mobilizacja sił twórczych nauczycieli i wychowawców.
    3. Badanie realizacji programów nauczania i innych programów przyjętych do realizacji.
    4. Udzielanie pomocy nauczycielom.
    5. Przestrzeganie praw ucznia.
    6. Kontrola przestrzegania zapisów w Statucie szkoły, w tym WSO
    7. Realizacja wniosków i zaleceń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych
    Zasięg hospitacji.
    1. Wszystkie przejawy pracy i życia szkoły, proces lekcyjny, pozalekcyjny, wychowawczy i opiekuńczy.
    2. Wszystkie formy zajęć z uczniami, pracy z rodzicami.
    3. Zajęcia wszystkich nauczycieli, wychowawców i opiekunów.
    4. Wszystkie klasy i zespoły uczniów.
    Rodzaje hospitacji.
    1. Hospitacja kontrolno-oceniająca:
      obserwacja połączona z dokonaniem oceny pracy nauczyciela. Oceniającym obserwatorem jest dyrektor, wicedyrektor lub wizytator. Formalną ocenę pracy nauczyciela formułuje się na podstawie obserwacji lekcji przeprowadzonych przez ocenianego.
    2. Hospitacja doradczo-doskonaląca:
      obserwacja warsztatu pracy nauczyciela, sposobu planowania pracy, konstrukcji lekcji, wykorzystania środków dydaktycznych, indywidualizacji nauczania, motywowania uczniów do nauki, właściwego oceniania itp. Jej celem jest diagnoza mocnych i słabych stron pracy nauczyciela i pomoc w doskonaleniu umiejętności metodycznych obserwowanego nauczyciela. Obserwatorem jest dyrektor, bądź jego zastępcy.
    3. Hospitacja diagnozująca:
      obserwacja uczniów, ich wiedzy, umiejętności i postaw. Jest to hospitacja, która służy obserwacji aktywności (zachowań) uczniów na lekcji, spowodowanych określonymi działaniami nauczyciela. Dokonywana jest przez dyrektora lub jego zastępcę.Termin hospitacji diagnozującej proponuje nauczyciel, który uważa, że jego uczniowie są gotowi do zaprezentowania swoich osiągnięć(umiejętności)
    4. Hospitacja zajęć innych niż lekcje
      - wg harmonogramu imprez i uroczystości oraz na zaproszenie nauczycieli.
    5. Bieżące kontrole i lustracje
      - dyżury, dokumentacja, plany pracy.

    Podstawa prawna: § 5. ust.1.Rozporządzenia Ministra Edukacji i Sportu z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz (Dz.U. Nr 89, poz.845)

    Etapy procesu hospitacyjnego - czynności podejmowane przez uczestników procesu

    1. Dyrektor szkoły
      1. Planowanie hospitacji
        Dyrektor na każdy rok szkolny opracowuje i przedstawia radzie pedagogicznej:
        1. Problematykę, cele i zadania hospitacji.
        2. Harmonogram hospitacji, który uwzględnia każdego nauczyciela - co najmniej l raz w ciągu roku szkolnego, a nauczycieli stażystów i kontraktowych wg odrębnych przepisów. Harmonogram uwzględnia wszystkie formy zajęć prowadzonych przez nauczycieli tj.:
          1. zajęcia lekcyjne dydaktyczne i godziny do dyspozycji wychowawców
          2. zajęcia pozalekcyjne
          3. zajęcia opiekunów organizacji młodzieżowych
          4. zebrania z rodzicami, wywiadówki
          5. wycieczki
          6. uroczystości szkolne, imprezy.
      2. Przygotowanie hospitacji:
        1. Przed hospitacją osoba hospitująca zapoznaje się z:
          1. programem nauczania danego przedmiotu i jego zgodności z podstawą programową;
          2. planem nauczania (wychowania, opieki);
          3. wynikami pracy nauczyciela - wychowawcy (dzienniki lekcyjne, prace uczniów, ocenianie uczniów, inne);
          4. przedmiotowym systemem oceniania.
        2. Rozmowa przedhospitacyjna odbywa się na 1 ? 3 dni przed hospitają i uwzględnia niżej przedstawione zagadnienia:
          1. ogólną charakterystykę klasy, podejście do nauki, problemy dydaktyczno-wychowawcze
          2. obudowę dydaktyczną do przedmiotu: czy nauczyciel posiada przedmiotowy system oceniania, czy i jak przekazał uczniom i rodzicom wymagania edukacyjne
          3. stosowany program nauczania i rozkład materiału
          4. planowany temat obserwowanej lekcji
          5. cele lekcji: ogólne i operacyjne
          6. planowane formy przeprowadzenia lekcji.
        3. Hospitacja.
          1. Bezpośrednia obserwacja zajęć, bez ingerencji w zaplanowany temat i tok zajęć hospitacyjnych.
          2. Zachowanie taktu, poszanowania godności nauczyciela.
          3. Odnotowanie faktu hospitacji w dzienniku lekcji - zajęć.
        4. Rozmowa pohospitacyjna (do trzech dni po hospitacji).
          Ocena lekcji (zajęć) hospitującego oraz wspólna analiza z nauczycielem w zakresie:
          1. dobóru tematu lekcji;
          2. organizacji lekcji;
          3. metod nauczania, wychowania, opieki i innych norm pedagogicznych;
          4. realizacji programu (nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki)
          5. zastosowania środków dydaktycznych;
          6. aktywizacja intelektualna, emocjonalna i praktyczna uczniów;
          7. ocenianie uczniów;
          8. prowadzenie przez uczniów i poprawianie przez nauczyciela zeszytów przedmiotowych;
          9. urządzenia klasy, pracowni;
          10. współpracy z rodzicami;
    2. Nauczyciel hospitowany
      1. Nauczyciel, który według harmonogramu ma planowaną hospitację , zgłasza się na początku wyznaczonego miesiąca do osoby hospitującej w celu uzgodnienia dokładnego terminu hospitacji i rozmowy przedhospitacyjnej.
      2. Zapis punktu nie dotyczy nauczycieli, którym zaproponowano w harmonogramie hospitację diagnozującą.Ci nauczyciele uzgadniają termin hospitacji do końca listopada danego roku.
      3. Na rozmowę przedhospitacyjną nauczyciel przychodzi z kompletem dokumentów, o których jest mowa w punkcie I.B.1.
      4. Po przeprowadzonej lekcji uzgadnia z hospitującym termin rozmowy pohospitacyjnej.
      5. Podczas rozmowy pohospitacyjnej nauczyciel dokonuje samooceny lekcji, tj.
        1. ustosunkowuje się do wykonania ostatnich zaleceń;
        2. analizuje przygotowanie się do lekcji (zajęć);
        3. ustosunkowuje się do przebiegu i wyników lekcji;
        4. ocenia stopień osiągnięcia celów i swoją rolę na lekcji
        5. analizuje dostrzeżone sukcesy, a także niedociągnięcia, błędy, trudności, niepowodzenia, określa ich przyczyny
      6. Po rozmowie ustala z hospitującym treść zapisów , jakie znajdą się w arkuszu obserwacji lekcji (zajęć) w dziale ?wnioski i zalecenia? i ustala dalsze działania zmierzające do korygowania błędów.
      7. Zalecenia wymienione w arkuszu realizuje w możliwie najkrótszym czasie lub terminie określonym przez hospitującego.
    3. Niniejsza procedura obowiązuje w szkole od roku szkolnego 2004/2005.
  • Podręczniki
    Wykaz podręczników na nowy rok szkolny 2022/2023.
    Oddziały zerowe
    Klasy 1-8 (do kupienia)
    Dla rodzica
    UBEZPIECZENIE UCZNIÓW na rok szkolny 2021/2022
    W D Ż
    Menu
    Komunikaty dyrektora
    NAUKA w SP1
    DLA RODZICÓW
    DLA NAUCZYCIELI
    PANEL INFORMACYJNY
    DLA ÓSMOKLASISTY

    Deklaracja dostępności

    Menu obiadowe

    Prawo szkolne
    O szkole
    Czersk i okolice
    Stowarzyszenie

    SU
    ZHP
    Pedagog i psycholog
    Logopeda
    Rzecznik Praw Ucznia
    Rycerstwo

    Zajęcia pozalekcyjne
    Kategorie newsów
    Terminarz 2021/2022
    Sukcesy i uroczystości

    Promocja Zdrowia
    Ekologia
    Sport
    Żeglarstwo
    Języki obce i regionalne
    Biblioteka
    Świetlica

    Opracowania n-li
    Plan lekcji

    Najlepsi uczniowie
    Gazetka szkolna
    Rozrywka
    Różne
    Dla ucznia
    Regulaminy
    Konkursy 2020/2021

    Zadania i ćwiczenia:
    Zadania interaktywne

    Przedmioty
    Technika:
    Technika (K.Mróz)

    Historia:
    Historia (M.Talewski)
    Nasze Konkursy
    Ogólnopolski Konkurs Grafiki Komputerowej "Bezpieczne Wakacje"

    REGULAMIN
    Wyniki poprzednich edycji konkursu:
    rok 2022
    rok 2021
    rok 2020
    rok 2019
    rok 2018
    rok 2017
    rok 2016
    rok 2015
    rok 2014
    rok 2013
    rok 2012
    rok 2011
    rok 2010
    rok 2009
    rok 2008
    rok 2007
    rok 2006
    107926507 Unikalnych Wizyt
    Powered by PHP-Fusion © 2003-2024
    Kazimierz Kosecki SP1 Czersk
    Theme Designed by: Brimstone