|
Ocena pracy nauczyciela |
Procedura dokonywania oceny pracy nauczyciela
Czynności dyrektora Szkoły Podstawowej nr 1 im. Janusza Korczaka w Czersku
podejmowane podczas dokonywania oceny pracy nauczyciela
Uczestnicy procesu oceniania:
nauczyciel
dyrektor szkoły
Podstawa prawna:
art. 6a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela - ustawa (Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 z póź. zm.)
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2000 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego - (Dz. U. Nr 98, poz. 1066 z póź. zm.)
- Nauczyciele podlegający ocenie.
- Zgodnie z przepisami Karty Nauczyciela (art. 6a ust. 1 w zw. z art. 3 pkt 1 w zw. z art. 1 ust. ocenie podlega praca nauczycieli, wychowawców oraz innych pracowników pedagogicznych zatrudnionych w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz zakładach kształcenia i placówkach doskonalenia nauczycieli.
- Ocenie podlegają wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Szkole Podstawowej nr 1 im. J.Korczaka w Czersku za wyjątkiem nauczycieli stażystów. Ocenie podlega praca nauczycieli posiadających stopnie awansu: nauczyciela kontraktowego, mianowanego i dyplomowanego.
- Praca nauczyciela podlega ocenie bez względu na wymiar czasu pracy, w jakim zatrudniony jest nauczyciel.
- Cel dokonywania oceny pracy nauczyciela.
- Dokonywanie oceny pracy nauczyciela ma na celu kontrolę tego, w jakim stopniu nauczyciel realizuje powierzone mu obowiązki.
- Dokonywanie oceny pracy nauczyciela jest czynnością z zakresu nadzoru pedagogicznego, gdyż dyrektor szkoły w ramach sprawowania nadzoru pedagogicznego gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy.
- Wystąpienie z inicjatywą dokonania oceny pracy.
- Oceny pracy nauczyciela może dokonać z własnej inicjatywy dyrektor szkoły - jako organ dokonujący oceny pracy.
- Ponadto, wniosek o dokonanie oceny pracy nauczyciela mogą zgłosić do dyrektora:
- sam nauczyciel, którego praca ma być oceniana
- organ sprawujący nadzór pedagogiczny
- organ prowadzący szkołę
- rada szkoły
- rada rodziców
- Iilekroć któryś z uprawnionych organów złoży stosowny wniosek, to dyrektor zobowiązany jest do dokonania oceny pracy nauczyciela.
- Terminy.
- Dyrektor szkoły jest obowiązany dokonać oceny pracy nauczyciela w okresie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia złożenia wniosku.
- W przypadku dokonywania oceny na wniosek uprawnionych podmiotów przy obliczaniu tego 3 - miesięcznego okresu nie uwzględnia się okresów usprawiedliwionej nieobecności w pracy nauczyciela trwającej dłużej niż jeden miesiąc i okresów ferii wynikających z przepisów w sprawie organizacji roku szkolnego (§ 3 ust. 2 rozporządzenia).
- Ocena pracy nauczyciela może być dokonana w każdym czasie, nie wcześniej jednak niż po upływie roku od dokonania oceny poprzedniej lub oceny dorobku zawodowego
- Organ dokonujący oceny pracy.
- Oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły, w której jest zatrudniony nauczyciel.
- W przypadku, gdy dyrektorem szkoły jest osoba nie posiadająca kwalifikacji pedagogicznych - oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielem zajmującym inne stanowisko kierownicze i sprawującym w tej szkole nadzór pedagogiczny.
- W przypadku uzupełniania przez nauczyciela tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć na podstawie art. 22 ust. 1 Karty Nauczyciela - oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły, w której zatrudniony jest nauczyciel, w porozumieniu z dyrektorem szkoły, w której nauczyciel uzupełnia obowiązkowy wymiar zajęć.
- Obowiązek informowania nauczyciela.
- Dyrektor szkoły ma obowiązek poinformowania nauczyciela o dokonywaniu oceny jego pracy w każdym przypadku, gdy ocena pracy nauczyciela następuje:
- z inicjatywy dyrektora szkoły
- na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny
- na wniosek organu prowadzącego szkołę
- na wniosek rady szkoły
- na wniosek rady rodziców.
- Obowiązek informowania o dokonywaniu oceny nie istnieje - z oczywistych powodów - jeśli ocena pracy dokonywana jest na wniosek nauczyciela.
- O dokonywaniu oceny pracy dyrektor zawiadomia nauczyciela w formie pisemnej, w terminie co najmniej miesięcznym przed dokonaniem oceny. Okres ten służy nauczycielowi do uzgodnienia z dyrektorem szkoły dokładnego terminu dokonania oceny lub ewentualnego podjęcia czynności i zgłoszenia wniosków, do których jest uprawniony na podstawie przepisów regulujących dokonywanie oceny pracy.
- Kryteria oceny pracy.
- Ocena pracy nauczyciela dokonywana jest pod kątem realizacji przez nauczyciela obowiązków wynikających z przepisów Karty Nauczyciela oraz przepisów statutu szkoły (placówki), w której zatrudniony jest nauczyciel. Kryterium oceny pracy nauczyciela jest - ustalony w ramach nadzoru pedagogicznego - stopień realizacji wskazanych zadań. I tak, przy ocenie pracy nauczyciela brana jest pod uwagę:
- rzetelność w realizacji zadań związanych z powierzonym nauczycielowi stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą;
- stopień realizacji obowiązku wspierania każdego ucznia w jego rozwoju oraz dążenia do pełni własnego rozwoju osobowego.
- stopień realizacji obowiązku kształcenia i wychowywania młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
- topień realizacji dbałości o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów
(powyższe obowiązki określa art. 6 ustawy)
- stopień realizacji obowiązku kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia (art. 4 ustawy)
- stopień realizacji w ramach ustalonego czasu pracy (art. 42 ust. 2 ustawy):
- zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz,
- innych czynności i zajęcia wynikających z zadań statutowych szkoły, ze szczególnym uwzględnieniem zajęć edukacyjnych, opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów,
- zajęć i czynności związanych z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
- W szkole obowiązują standardy jakości pracy nauczyciela według których dokonuje się oceny pracy nauczyciela.
- Standardy jakości pracy nauczyciela wraz ze wskaźnikami określającymi stopień ich realizacji są podstawowym kryterium oceny pracy.
- Standardy jakości pracy nauczyciela wraz ze wskaźnikami
Standardy jakości pracy nauczyciela
Standardy określają wymagania stawiane nauczycielom Szkoły Podstawowej nr 1
im. Janusza Korczaka w Czersku w celu osiągnięcia wysokich wyników w pracy. Jednocześnie są one traktowane jako podstawowe kryteria oceny pracy nauczycieli.
Nauczyciel powinien wykazywać aktywność we wszystkich standardach, a liczba realizowanych wskaźników bezpośrednio przekłada się na uzyskaną przez nauczyciela ocenę pracy. Wykazanie się realizacją 80% wskaźników poszczególnych standardów gwarantuje ocenę wyróżniającą, poniżej - do 40% - ocenę dobrą. Brak realizacji standardu lub realizacja poniżej 40% wskaźników skutkuje oceną negatywną.
STANDARD I
Zajęcia prowadzone przez nauczyciela są poprawne merytorycznie i metodycznie.
- Wskaźniki:
-
- Program nauczania jest zgodny ze szczególnymi uwarunkowaniami funkcjonowania szkoły, posiadanymi przez nią zasobami i możliwościami uczniów;
- Dobór treści nauczania podporządkowany jest wspieraniu realizacji celów edukacyjnych wynikających dla danego przedmiotu z podstaw programowych;
- Język pojęć i sposób komunikowania się z uczniem jest adekwatny do możliwości uczniów;
- Zastosowane metody pracy sprzyjają stwarzaniu sytuacji edukacyjnych mobilizujących uczniów do indywidualnego zaangażowania się w proces uczenia się;
- Zastosowane aktywizujące metody pracy przyspieszają proces asymilowania wiedzy i kształtowania oczekiwanych umiejętności przez uczniów
- Nauczyciel podczas zajęć utrzymuje ład i porządek oraz atmosferę sprzyjającą efektywnej pracy;
- Formułowanie poleceń, zadawanie pytań oraz udzielanie uczniom bieżącej informacji zwrotnej sprzyja dynamice procesu nauczania i uczenia się;
- Nauczyciel w swoich kontaktach z uczniem używa pełnych, a zarazem prostych zdań, nie stosuje kolokwializmów ani zdrobnień, mówi wyraźnie i z odpowiednim dla danej sytuacji natężeniem głosu;
- Uczniowie w czasie zajęć otrzymują bieżącą informację na temat popełnianych błędów wymowy i nieprawidłowości w formułowaniu wypowiedzi;
STANDARD II
Nauczyciel zachęca uczniów do uczenia się i pobudza ich inicjatywę.
- Wskaźniki:
-
- Nauczyciel w czasie zajęć stosuje aktywizujące metody pracy;
- Nauczyciel systematycznie ocenia wyniki uczenia się uczniów zgodnie z WSO;
- Uczniowie potrafią poszukać i przetworzyć informacje w zakresie danego przedmiotu, a w tym czytać i słuchać ze zrozumieniem oraz pisać i wypowiadać się;
- Nauczyciel stawia uczniom wymagania na górnej granicy ich potencjalnych możliwości stosując indywidualizację uczenia się uczniów;
- Uczniowie chętnie i otwarcie zadają nauczycielowi pytania, proszą o pomoc w pokonaniu trudności;
- Uczniowie pracują w zespołach nad rozwiązaniem wybranych problemów;
STANDARD III
Nauczyciel jest aktywny w doskonaleniu zawodowym.
- Wskaźniki:
- Nauczyciel:
-
- dokonuje samooceny i potrafi zaplanować oraz skutecznie realizować indywidualny plan rozwoju zawodowego;
- korzysta z zasobów biblioteki szkolnej i pedagogicznej oraz czyta na bieżąco prasę fachową;
- bierze aktywny udział w formach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego;
- potrafi wybrać i bierze udział w optymalnych dla jego rozwoju formach kształcenia ustawicznego nauczycieli;
- aktualizuje swoją wiedzę z przedmiotu;
- wzbogaca swój warsztat pracy;
STANDARD IV
Nauczyciel wspomaga wszechstronny rozwój ucznia, uwzględniając jego możliwości i potrzeby.
- Wskaźniki:
- Nauczyciel:
-
- potrafi zdiagnozować indywidualny styl uczenia się oraz bariery i optymalne możliwości rozwojowe poszczególnych uczniów;
- interweniuje lub wspiera rodziców w procesie podejmowania decyzji związanych ze specyficznymi potrzebami uczniów;
- indywidualizuje zadania oraz poziom oczekiwań w zależności od możliwości ucznia;
- rozpoznaje zainteresowania i potrzeby uczniów, wspiera i pobudza je podczas zajęć;
STANDARD V
Nauczyciel wykazuje zaangażowanie w życie szkoły.
- Wskaźniki:
- Nauczyciel:
-
- uczestniczy w analizowaniu i rozwiązywaniu pojawiających się problemów wychowawczych, edukacyjnych, organizacyjnych i opiekuńczych;
- realizuje zadania wynikające z programu wychowawczego szkoły, programu rozwoju szkoły, programu profilaktyki szkoły, innych programów przyjętych do realizacji;
- podejmuje działania pozalekcyjne na rzecz szkoły, klasy lub grupy uczniów;
- współdziała z innymi nauczycielami, rodzicami i dyrekcją szkoły;
- aktywnie pracuje w zespołach przedmiotowych i zadaniowych;
- jest skłonny do współpracy z innymi nauczycielami oraz do niesienia pomocy początkującym nauczycielom;
- podejmuje działania innowacyjne;
- organizuje wartościowe spotkania z rodzicami, prowadzi ich pedagogizację;
- wspólnie z rodzicami podejmuje istotne działania wspierające rozwój szkoły;
STANDARD VI
Nauczyciel przestrzega porządku pracy.
- Wskaźniki:
- Nauczyciel:
-
- w pełni wykorzystuje czas lekcji i osiąga założone cele operacyjne;
- przestrzega ustalonych terminów oraz codziennego planu pracy szkoły;
- terminowo i zgodnie z przyjętymi ustaleniami i wymogami wypełnia dokumentacje szkolną;
- realizuje wyznaczone dodatkowe zadania zgodnie z przyjętym harmonogramem;
- dba o właściwe stosunki interpersonalne w gronie nauczycielskim;
STANDARD VII
Nauczyciel pracuje na oczekiwanym w szkole poziomie pracy pedagogicznej.
- Wskaźniki:
- Nauczyciel:
-
- jest otwarty na propozycje i potrzeby uczniów;
- stosuje pomiar dydaktyczny i wykorzystuje jego wyniki w planowaniu pracy pedagogicznej;
- upowszechnia swoje osiągnięcia, dzieli się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami;
- daje przykład dobrej roboty nauczycielskiej;
- dba o swój permanentny rozwój zawodowy i osobowościowy;
- osiąga wysokie efekty nauczania potwierdzone wynikami pomiarów dydaktycznych lub sukcesami w konkursach, zawodach i olimpiadach;
- promuje szkołę w środowisku.
- Opinia doradcy metodycznego.
- W czasie dokonywania oceny pracy istnieje możliwość zasięgnięcia przez dyrektora opinii na temat pracy ocenianego nauczyciela. O opinię w przedmiotowej sprawie dyrektor może zwrócić się do doradcy metodycznego. Dopiero, gdy zasięgnięcie opinii doradcy metodycznego jest niemożliwe ? o opinię można zwrócić się do innego nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego.
- Oceniany nauczyciel posiada prawo zgłoszenia wniosku o sporządzenie przez doradcę metodycznego (nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, opiekuna naukowo-dydaktycznego) opinii w przedmiocie pracy tego nauczyciela. Wniosek taki dyrektor obowiązany jest uwzględnić, tzn. w przypadku zgłoszenia wniosku przez ocenianego nauczyciela, dyrektor bezwzględnie musi zwrócić się do właściwego podmiotu o tę opinię.
- Opinia dotycząca pracy nauczyciela, sporządzona przez doradcę metodycznego (nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, opiekuna naukowo-dydaktycznego) powinna mieć formę pisemną.
- Opinia samorządu uczniowskiego.
- Przy dokonywaniu oceny pracy nauczyciela dyrektor szkoły może zasięgnąć opinii samorządu uczniowskiego. Decyzja co do zasięgnięcia opinii samorządu uczniowskiego zależy wyłącznie od dyrektora dokonującego oceny. Nie jest ona obowiązkowa.
- Zapoznanie nauczyciela z projektem oceny pracy.
- Dyrektor szkoły sporządza pisemny projekt oceny pracy nauczyciela i przedstawia go nauczycielowi. Na tym etapie nauczyciel, po zapoznaniu się z projektem oceny, może zgłosić dyrektorowi swoje uwagi i zastrzeżenia.
- Termin do zgłoszenia uwag, o których mowa ust.1. wynosi 3 dni licząc od daty zapoznania się nauczyciela z projektem oceny. Uwagi powinny zostać zgłoszone na piśmie.
- Przy zapoznawaniu nauczyciela z projektem oceny i wysłuchaniu jego uwag i zastrzeżeń może być obecny przedstawiciel wskazanej przez nauczyciela zakładowej organizacji związkowej.
- Dopiero po zapoznaniu nauczyciela z projektem oceny oraz po wysłuchaniu uwag i zastrzeżeń nauczyciela - możliwe jest ustalenie oceny pracy nauczyciela.
- Ustalenie oceny pracy.
- Ocena pracy ma formę opisową oraz powinna ustosunkować się do realizacji przez nauczyciela zadań, stanowiących punkt wyjścia do dokonywania oceny. W ocenie powinny być zawarte szczegółowe informacje co do kwestii określonych w standardach jakości pracy nauczyciela wymienionych w punkcie VII.4.
- Opisowa ocena pracy zakończona jest stwierdzeniem uogólniającym, którym może być:
- ocena wyróżniająca
- ocena dobra
- ocena negatywna.
Przepisy nie przewidują innych ocen uogólniających, zatem ocenę uogólniającą musi stanowić jedna ze wskazanych ocen.
- Doręczenie karty oceny pracy.
- Po upłynięciu 3-dniowego okresu od daty zapoznania nauczyciela z projektem oceny dyrektor szkoły wręcza nauczycielowi oryginał karty oceny pracy. Kopia karty oceny pracy włączana jest do akt osobowych nauczyciela.
- Karta oceny pracy sporządzana jest według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
- Ocena pracy nauczyciela nie jest decyzja administracyjną. Nie znajdą wobec tego zastosowania do tej oceny przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
- Odwołanie od oceny.
- Nauczyciel ma możliwość odwołania się od ustalonej przez dyrektora oceny pracy do organu sprawującego nadzór pedagogiczny Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
- Termin do wniesienia odwołania wynosi 14 dni od dnia doręczenia nauczycielowi karty oceny pracy.
- Odwołanie wnosi się za pośrednictwem dyrektora szkoły.
- Ocena pracy nauczycieli religii - uregulowania odrębne.
- Przepisy dotyczące dokonywania oceny pracy stosuje się również do nauczycieli religii.
- Dyrektor szkoły, dokonując oceny pracy nauczyciela religii, bierze pod uwagę ocenę merytoryczną nauczyciela religii ustaloną przez właściwą władzę kościelną.
- Niniejsza procedura obowiązuje od roku szkolnego 2004/2005.
|
|
|
Podręczniki |
|
Dla rodzica |
|
Nasze Konkursy |
|
|